شناسایی مجرمانی که صورت خود را می پوشانند با فناوری مدرن امکان پذیر شده است



به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، این امر در راستای تلاش قوه قضائیه برای تحقق شعار 1401 «تولید مبتنی بر دانش و اشتغال زایی» و در راستای هوشمندسازی قوه قضائیه و تسهیل و تسریع دسترسی مردم به عدالت است. نشست مشترک اعضای شورای عالی قضایی با معاونان ارشد علمی و فناوری ریاست جمهوری با عنوان «تحول قضایی با رویکرد دانش بنیان».

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در این دیدار با اشاره به تجربیات سورنا ستاری در سمت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و احساس مسئولیت وی در جهت افزایش توانمندی های فناورانه در کشور و تقویت نظام ملی نوآوری گفت: در حوزه های علمی و فناوری در کشور انجام شده است، اما نیستیم هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم.

رئیس کل دادگستری راهبردها و ایده های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را متذکر شد که باید به قوه قضائیه منتقل شود تا مسئولیت خطیر قوه قضاییه در حوزه های مختلف انجام شود.

رئیس قوه قضاییه زیرساخت هایی از جمله نرم افزارهای تغییر کاربری آنی و سیستم های احراز هویت مجهز را به طور ویژه برشمرد که استفاده کامل از این زیرساخت های فناورانه را حاصل همکاری و هم افزایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانست و گفت: این فرآیند تسهیل می کند. و تسریع در امور و وظایف قوه قضائیه در جهت گسترش عدالت.

رئیس کل دادگستری با اشاره به موضوع مهم شناسایی و شناسایی مجرمان با استفاده از ابزارهای فناورانه و هوشمند و نقش فناوری های روز در کمک به قوه قضائیه در این زمینه گفت: شناسایی مجرمانی که اقدام به پوشاندن صورت خود در صحنه جرم می کنند. گفتنی است که همواره یکی از دغدغه های مسئولان و پرسنل قضایی دست اندرکار بوده است. این امر اکنون با کمک ابزارهای هوشمند و فناوری جدید امکان پذیر است. لذا جا دارد قوه قضائیه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه همکاری و همکاری بیشتری داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژی همچنین با اشاره به مشکل تضاد و اختلاف تجربیات برخی پرونده های قضایی که یکی از دلایل تاخیر در رسیدگی است، توضیح داد: و حرکت به سمت بهره مندی از سیستم های فناورانه، و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این حوزه نیز می تواند در کار دستگاه قضایی کمک کند.

«جلوگیری از تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و تغییر کاربری اراضی کشاورزی با استفاده از ابزارهای هوشمند و فناوری». این دیگر تایید رئیس کل دادگستری در نشست مشترک اعضای شورای عالی قضایی با مسئولان ارشد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بود.

وی در همین راستا، روند ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی ملی، منابع طبیعی، رودخانه ها و نهرها و تغییر کاربری ها را که با بی توجهی و بی توجهی به جنبه های پیشگیرانه برخی مراجع ذیربط همراه است، اقدامی نامطلوب و تخریب کننده دانست. وی گفت: با استفاده از فناوری‌ها و نرم‌افزارهای نوین و هوشمند برای جلوگیری از تغییر کاربری‌ها و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه رودخانه‌ها و کف رودخانه‌ها، خسارات بسیاری به بیت المال و محیط‌زیست و نوآوری‌های غیرمجاز به قیمت قلع‌آوری جلوگیری و سرکوب می‌شود. مواجه نخواهیم شد.

رئیس کل دادگستری در پایان به معاون راهبردی و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه دستور داد تا جلسات خود با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را به صورت مستمر پیگیری کنند. فرآیندها و امور قضایی الکترونیکی هوشمندتر برای «تسهیل و تسریع دسترسی مردم به عدالت» و «شفافیت» که باید بیش از هر زمان دیگری محقق شود.

شایان ذکر است در راستای تاکید حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای مبنی بر افزایش مشارکت تمامی نخبگان در حوزه فناوری های نوین در پیشبرد عدالت هوشمندانه و عدم محدودیت مشارکت نخبگان تنها از طریق جلسات هم اندیشی، مقرر شد. که اولین نمایشگاه دستاوردهای حوزه فناوری های حقوقی و قضایی است. ایجاد نوآوری حقوقی و قضایی. از نظرات بازدیدکنندگان، نخبگان و شرکت های آگاه در این امر بیش از پیش بهره مند شوید.

این نمایشگاه با موضوعات «احراز هویت آنلاین»، «امضای دیجیتال»، «سکوی خدمات حقوقی»، «سکوی ارتباطی وکلا و موکل»، «تشکیل پرونده ها و دعاوی»، «دادگاه الکترونیکی و» از روز شنبه 30 اردیبهشت ماه برگزار می شود. دادگاه کمکی، پایگاه داده و اطلاعات جغرافیایی قضایی در پردیس نوآوری حقوقی و قضایی برگزار می شود.

سورینا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در نشست تحول قضایی رویکرد دانش بنیان، هدف از اکوسیستم دانش بنیان را استفاده از امکانات داخلی برای حل مشکلات و مسائل عنوان کرد.

السطیری با بیان اینکه بخش بزرگی از خدمات هوشمند امروز قوه قضائیه مانند احراز هویت الکترونیکی، در نتیجه راه اندازی مرکز نوآوری قضایی است، خواستار تداوم حمایت قضایی از این مرکز شد.

الستی همچنین از آمادگی خود برای برگزاری نمایشگاه ویژه شرکت های دانشی که از خدمات آنها در قوه قضائیه استفاده می کنند، خبر داد و گفت: شرکت های دانش بنیان می توانند هر خدمتی را که قوه قضاییه بخواهد مرتبط با هوش مصنوعی تولید کند و باید این کار انجام شود. قوه قضائیه ابتدا باید خدمات خود را از شرکت های دانش بنیان درخواست کند و ثانیا بر روند طراحی و تولید محصولات شرکت های دانش بنیان نظارت داشته باشد.

معاون علمی و فنی رئیس جمهور با اشاره به برخی از دستاوردهای شرکت های دانش بنیان در حوزه «تغییر کاربری» گفت: کشور ما دارای بهترین شرکت های منطقه در حوزه هوش مصنوعی است. به عنوان مثال یکی از محصولات دانشمندان ایرانی قابلیت تشخیص چهره بیش از 50 میلیون نفر و همچنین تشخیص چهره افراد با ماسک را دارد؛ در زمینه موقعیت یابی بسیاری از شرکت های ژئوماتیک ایرانی محصولات هوشمندی دارند که قابلیت شناسایی و ثبت را دارند. اندازه فیلدها بر حسب سانتی متر

ستاری با اشاره به فعالیت ها و اقدامات کارگروه مشترک معاونت علمی، فناوری و قوه قضائیه بر تقویت این کارگروه تاکید کرد.

طراحی آزمایشی و راه اندازی پروژه های مشخص با همکاری قوه قضائیه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از پیشنهادات ستاری در نشست تحول قوه قضائیه با رویکرد دانش بنیان بود.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، دادستان کل کشور نیز در این جلسه خواستار ارائه گروهی از کارشناسان شرکت های دانش بنیان به تفکیک هر حوزه قضایی شد و از آنها خواست در یک بازه زمانی مشخص، نیازها و امکانات موضوع را درخواست کنند. حساب کاربری آنها و اجرای طرح مورد نیاز.

حسین ملازاده دبیر معاونت فناوری و اطلاعات اقتصاد دیجیتال در این نشست با اشاره به رسالت های خطیر قوه قضائیه به برخی از چالش های شناسایی شده در حوزه مدیریت پرونده اشاره کرد و سیستم ها و راهکارهای فناوری و شناختی را ارائه کرد. . راه حل هایی برای رسیدگی به این چالش ها و تسهیل و تسریع دسترسی مردم به عدالت.

دیدگاهتان را بنویسید