ظریفیان: اقتصاد کشور نیاز به جراحی دارد/ دولت باید گروه های هدف را مشخص کند



یک فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه اقتصاد کشور نیازمند اصلاحات ریشه ای است، گفت: خود دولت باید جامعه هدف را جستجو و شناسایی کند.

غلامرضا ظریفیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران، با اشاره به اینکه اقتصاد کشور نیازمند اصلاحات اساسی است، گفت: باید نظام یارانه ای که در واقع یک جراحی اقتصادی است، اصلاح شود. البته این جراحی هم هزینه دارد. در واقع یک دوره قبل از عمل وجود دارد که در آن باید برنامه ریزی های لازم انجام شود، جراحی باید توسط کسانی انجام شود که ظرفیت و اعتبار لازم را دارند و پس از اتمام دوره جراحی، میزان رسیدن به اهداف باید چقدر باشد. نظارت شد.

وی تاکید کرد: ممکن است دولت مجبور باشد سیاست اصلاح نظام یارانه ها را دنبال کند اما دولت باید به سمت اصلاحات اساسی در حوزه اقتصادی حرکت کند و این اقدامات فصلی به تنهایی نمی تواند مشکلات اقتصادی کشور را به طور کامل حل کند. دولت در اصلاح نظام یارانه ای باید مراقب باشد که جامعه هدف آسیب نبیند. خود دولت باید تحقیق کند و جامعه هدف را شناسایی کند. از درگیری بپرهیزید و برنامه داشته باشید، با افزایش قیمت تمام شده اجناس، توانایی اقشار مختلف جامعه افزایش می یابد و عملاً اجازه فشار اقتصادی بیشتر بر مردم را نمی دهد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه دولت باید قبل از شروع این طرح تمهیدات لازم را انجام می داد، گفت: اکنون که این طرح اجرایی شده بحث شفافیت بسیار مهم شده است. جامعه باید بداند آنچه دولت می گوید همان است که می کند. گزارش های نادرست، آمار و زوم نباید انجام شود. اکنون دولت می گوید می خواهد از 9 دهک حمایت کند، اما مولفه هایی از دهک ها را معرفی می کند که بخش بزرگی از جامعه آماری را حذف می کند. جامعه در اینجا احساس می کند که بین آنچه گفته می شود و آنچه انجام می شود تفاوت وجود دارد. این معیارها باید از قبل تعریف و اعلام می شد.

ظریفیان تاکید کرد: دولت نباید مردم را سردرگم کند، مردم باید احساس کنند با اجرای این طرح توانمندی‌های آنها افزایش می‌یابد و با تحقیر آنها به دنبال امرار معاش نباشند. در واقع دولت نباید مردم را سردرگم و یا توهین کند، بلکه باید تلاش کند تا محدوده را افزایش دهد و افراد دخیل در پروژه را پیدا کند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه لبنیات و فرآورده های نفتی طیف وسیعی از اقلام را شامل می شود، گفت: دولت اعلام کرده است که تنها چهار قلم کالا گران می شود. از طرفی افزایش این اقلام ممکن است قیمت سایر اقلام را نیز تحت تاثیر قرار دهد. افزایش اجاره بهای مسکن در حال حاضر فشار زیادی را بر مستاجران وارد می کند، بنابراین مهم است که میزان یارانه های دریافتی متناسب با تورم حاصل از اجرای این طرح باشد.

این فعال سیاسی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: «در اجرای این طرح نباید مغایرتی وجود داشته باشد»، پس چرا باید این کالاهای 4200 تومانی نیز گران شود؟ دولت برای اجرای موفقیت آمیز طرح توجیهی یارانه ها باید شفاف باشد و ناهماهنگی ها را برطرف کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید