آوسانتین، نسخه سنتی ایرانی برای بیماری های کبدی



محققان ایرانی در پژوهشی جالب به بررسی نقش افسنطین در درمان بیماری های کبدی از دیدگاه کتب معروف و تاریخی طب سنتی ایران پرداختند.

با توجه به دندان های ماافسنطین یک گیاه دارویی باستانی با نام علمی “Artemisia absinthe” است. از نظر تاریخی، پزشکان یونانی در کتاب های خود از این گیاه یاد کرده و از خواص درمانی مختلف آن از جمله درمان بیماری های معده و کبد یاد کرده اند. در طب سنتی آسیا و اروپا از این گیاه برای درمان ناراحتی های گوارشی، بی خوابی و بیماری های مثانه استفاده می کردند. همچنین در طب سنتی برزیل برای بهبود هضم، در کوبا به عنوان گیاه ضد مالاریا، در چین برای درمان سرطان، در ترکیه برای کمک به درمان دیابت و در پاکستان برای درمان تب استفاده شده است.

به گفته محققان، مطالعات بر روی افسنطین از نظر تدوین و ابلاغ راهبردهای سازمان جهانی بهداشت در استفاده از قابلیت‌های طب سنتی و مکمل برای بهبود سلامت بسیار ارزشمند است. اما مطالعه این گیاه بر اساس منابع اصیل و طبقه اول طب سنتی ایران با تاکید کمتر بر اثرات درمانی آن بر روی کبد صورت گرفته است. در این راستا استفاده از افسنطین در درمان بیماری‌های کبدی در آثار پزشکان بزرگ و برجسته طب سنتی ایران، زکریای رازی، ابن سینا و جرجانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

برای پاسخگویی به این پژوهش، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اراک مطالعه ای را انجام دادند که در آن موضوع فوق به صورت علمی مورد بررسی قرار گرفت.

در این مطالعه کیفی، محققین با مراجعه به کتابخانه‌های تخصصی طب سنتی کشور و با استفاده از منابع دیجیتالی مختلف، ابتدا گیاه افسنطین را در اصطلاح دانشکده پزشکی ایران مورد بررسی قرار دادند و پس از آگاهی از نام‌های مختلف این گیاه، هر حرف را مورد بررسی قرار دادند. از نامه ها، کتاب های پزشکی بسیاری را جستجو و مطالعه کرد، نه سیما سه کتاب معروف الحاوی، قانون و ظاهر خوارزمشاهی.

بر اساس نتایج این مطالعه، با توجه به استفاده فراوان پزشکان مشهور ایرانی از این گیاه و تطبیق آنها با طب نوین در درمان بیماری های کبدی، به نظر می رسد بررسی بیشتر تأثیر این گیاه بر بیماری های کبدی در ایران باشد. پزشکی در صورتی که فراگیرتر باشد و نتایج آن سنجیده شود این مطالعه با استانداردها و قوانین پزشکی نوین انجام شده است تا بتوان به راهکارهای جدیدی در درمان بیماری های کبدی دست یافت.

امیرحسین لطیفی، محقق مرکز تحقیقات طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی اراک و تیم تحقیقاتی پنج نفره می‌گوید: «سه کتاب حاوی قانون و ذخیره به‌صورت جداگانه و ترکیبی در بیماری‌های التهابی کبد مورد استفاده قرار گرفت. یرقان، بیماری کبد، آسیت و آسیت، اختلال عملکرد کبد سرد و گرمای کبد.

آنها افزودند: از این میان، افسنتین بیشترین مصرف را با بیماری التهابی کبد با 23 درصد، زردی 20 درصد، آسیت 19 درصد و بیماری کبدی 13 درصد و بیشترین استفاده از این گیاه خوراکی بوده است (80). درصد و در مرحله بعد به صورت موضعی (20 درصد) بود.

همچنین بررسی های انجام شده در این تحقیق نشان داد که با توجه به کتاب های ذکر شده در نسخه های ترکیبی از گیاهانی مانند اسطوخودوس، خردل، انیسون، ریواس چینی، گل رز، زعفران، خزه، شمعدانی و عصاره گریپ فروت به همراه افسنطین استفاده می شود. . برای تقویت بیشتر اثر از افسنطین برای درمان یا از بین بردن اثرات این گیاه بر بدن استفاده شده است.

لطیفی و همکاران با توجه به مقایسه، بیماری های اولیه کبدی مانند هپاتیت، بیماری های کبدی الکلی و غیر الکلی از جمله بیماری های اولیه و اولیه کبد هستند که بدخیمی ها هستند. و سازگاری آن با طب مدرن مستلزم مطالعات بیشتر در مورد تأثیر این گیاه بر بیماری های کبدی است.»

شایان ذکر است که از نتایج جالب این پژوهش، مقالات علمی پژوهشی در زمینه فصلنامه «طب تکمیلی» متعلق به دانشگاه علوم پزشکی اراک نوشته شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید