هاشم خانی: متاسفانه ارز ترجیحی 25 برابر کل حمایت نقدی بود



یک اقتصاددان گفت که از آنجایی که قیمت مواد غذایی در پی حمله روسیه به اوکراین افزایش یافت، کسانی که به ارز دولتی دسترسی داشتند می‌توانستند سود و رانت هنگفتی کسب کنند: «اما اگر در نظر گرفته شود سه چیز وجود دارد: حذف ارز ترجیحی. (4200 تومان) مفید.

میثم هاشم خانی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه ارز دولتی یا همان ارز ممتاز دولت یکی از بزرگترین پایه های فساد و ناکارآمدی در سال های اخیر بوده است، اظهار کرد: در سال های اخیر یکی از بزرگترین پایه های فساد و ناکارآمدی دولت بوده است.

از سوی دیگر، وی گفت: بحران ناشی از حمله روسیه به اوکراین که منجر به افزایش قیمت جهانی برخی از محصولات غذایی شد، عوارضی را ایجاد کرد که باعث شد افرادی که به ارز دولتی دسترسی داشتند، بتوانند سودهای کلانی به دست آورند و اجاره؛ زیرا این افراد می توانند کالاهایی را که با ارز دولتی وارد می کنند با قیمت بسیار بالاتری نسبت به قبل در کشورهای همسایه بفروشند.

این کارشناس اقتصادی افزود: ارزیابی شخصی من این است که اگر این ارز دولتی باطل نمی شد در کمتر از چهار ماه بدون توجه به رانت و فساد ناشی از آن مشکل تامین مواد غذایی را ایجاد می کرد زیرا این منابع در حال خروج از کشور بودند.

هاشم خانی در ادامه با تشریح نکات مهم درباره اجرای این طرح اظهار کرد: سه موضوع وجود دارد که اگر توجه شود حذف ارز دولتی می تواند مفید باشد وگرنه فایده ای ندارد. اولین موضوع این است که با حذف ارز 4200 تومانی، برای مهار آثار تورم، صدور مجوز برای کسانی که می خواهند این کالاهای ضروری را وارد کنند، تسهیل شود. در غیر این صورت از آنجایی که انحصار نسبی واردات کالاهای اساسی با ارز دولتی وجود دارد، احتمال رشد قیمت این کالاها به میزان قابل توجهی وجود دارد، اما اگر مجوز واردات این کالاها وجود داشته باشد و رقابت بین واردکنندگان ایجاد شود، قیمت ها کنترل می شود.

ضرورت انتشار گزارش مالی شفاف با منابع خروجی از خروج ارز دولتی

او می گوید موضوع دوم این است که دولت باید مطمئن شود که نظام یارانه ها را به خاطر جیب خود اصلاح نکرده است. اگرچه رئیس جمهور رسماً اعلام کرده است که دولت پول های آزاد شده از این محل را به مردم بازمی گرداند، اما این کافی نیست و باید گزارش مالی شفافی از میزان درآمد دولت در حوزه های مختلف از طریق حذف ارز دولتی ارائه شود. و به چه چیزی به نحوی مردم را به حرکت در می آورد. این دو عدد باید برابر باشند و مردم متقاعد شوند که دولت در طرح اصلاح نظام یارانه ای منفعت مالی خود را در نظر نگرفته است.

هاشم خانی ادامه داد: همچنین این ابهام وجود دارد که بسیاری از افراد از دریافت حمایت محروم هستند و کمتر از رقم پیشنهادی وزارت رفاه حمایت پولی دریافت می کنند و در این زمینه باید گزارش شفافی ارائه شود. به طور کلی موضوع دوم تاکید بر شفافیت و تشریح شرایط است.

این کارشناس اقتصادی همچنین به موضوع سوم یعنی جایگزینی کارت الکترونیک با یارانه نقدی در آینده اشاره کرد و گفت: این مسیر باعث ایجاد روش رانت و فساد می شود. در دهه 1960، آزمایش کوپن نیز منجر به فساد و بازار سیاه شد. تاکنون این روش می تواند فساد ناشی از دلار ۴۲۰۰ دلاری را به شکل دیگری بازتولید کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید