چه زمانی بانک ها می خواهند چشم خود را بر حرکت مسکن ببندند؟



با گذشت 9 ماه از تصویب قانون جهش تولید و عرضه مسکن، به استثنای بانک مسکن که 8000 میلیارد تومان تسهیلات برای این طرح اختصاص داد، سایر بانک ها به تعهد خود مبنی بر پرداخت 360 هزار میلیارد تومان اعتبار سالانه برای این طرح عمل نکرده اند. پروژه

به گزارش ایسنا، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی چندی پیش اعلام کرد که یک میلیون واحد مسکونی در کشور در حال ساخت و تکمیل است. وی پیش از این نیز قول اجرای دو میلیون واحدی از طرح نهضت ملی مسکن در شش ماهه نخست امسال را داده بود.

بررسی ها نشان می دهد که طرح نهضت ملی مسکن دارای نقاط قوت و ضعف است. به عنوان مثال تامین زمین برای یک میلیون و 364 هزار واحد مسکونی تاکنون از نقاط قوت آن است. اما عملکرد سیستم بانکی در بازپرداخت تسهیلات چندان مناسب نیست. بر اساس قانون، بانک ها باید سالانه 360 هزار میلیارد تومان تسهیلات به طرح جهش تولید و تجهیز مسکن اختصاص دهند.

از زمان تصویب قانون جهش تولید و عرضه مسکن در 17 مرداد 1400، به استثنای بانک مسکن که تاکنون حدود 8000 میلیارد تومان تسهیلات برای طرح نهضت ملی مسکن پرداخت کرده است، سایر بانک ها در این زمینه حرکت نکرده اند. توجه. 15 هزار میلیارد تومان در این مدت از سوی متقاضیان آورده شده و در واقع این رقم دو برابر مبلغ وام است. در حالی که هدف از ابتدا این بود که این تسهیلات بخش بزرگی از هزینه های تاسیس واحدهای حرکت ملی را پوشش دهد.

فرار بانک ها از پروژه NHM در شرایطی در این پروژه با چالش های جدی مواجه شد که بانک ها در مجموع 2968 هزار میلیارد تومان در 1400 فقره تسهیلات پرداخت کردند و برای امسال 4000 هزار میلیارد تومان پیش بینی می شود. وزیر راه و شهرسازی می گوید که بیشتر این وام به بخش خدمات پرداخت می شود.

کندی اجرای طرح نهضت ملی مسکن پس از 9 ماه انتقاد ابراهیم رئیسی رئیس جمهور را نیز در پی داشت. عدم تخصیص زمین از سوی دستگاه های دولتی، عدم اعمال مالیات مسکن، خالی بودن صندوق ملی مسکن و کمبود اعتبار از سوی سیستم بانکی از جمله مشکلاتی است که این پروژه دچار آن شد.

با توجه به عزم دولت برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال آینده، انتظار می رود استانداران در مقام ریاست شورای مسکن منطقه نقش پررنگ تری در اجرای یکی از سیزدهمین برنامه مهم دولت داشته باشند.

آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن حاکی از آن است که به شهرستان ها فرصت داده شده است تا پایان خردادماه نسبت به تامین زمین، پالایش متقاضیان و اجرای این طرح اقدام کنند.

به گفته محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی، یک میلیون و 364 هزار واحد از طرح نهضت ملی مسکن تامین کاربری مسکونی شده است. بیشترین تامین زمین در سیستان، بلوچستان و بوشهر و کمترین تامین زمین در کردستان، لرستان، کرمان و تهران است که برای تسریع در روند تامین زمین ضروری است.

وی همچنین گفت: بیش از 3 میلیون و 700 هزار متقاضی برای تکمیل فرآیند پالایش به کارتل منطقه معرفی شدند.

بررسی اجمالی نهضت ملی مسکن

بنابراین گزارش، قانون جهش در تولید و عرضه مسکن (نهضت ملی مسکن) مصوب 17 مرداد 1400 از برنامه های کلان دولت سیزدهم است. با تلفیق نهضت ملی مسکن با اقدام ملی مسکن، دولت در نظر دارد در مدت چهار سال چهار میلیون واحد مسکونی بسازد. بانک ها باید سالانه 360 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای برنامه ریزی جهش تولید و تامین مسکن اختصاص می دادند. بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی محمود زاده معاون وزیر راه و شهرسازی تا تاریخ 29 فروردین 1401 در برنامه اقدام ملی مسکن 530 هزار واحد، در نهضت ملی مسکن 321 هزار واحد و در نهضت ملی مسکن 108 هزار واحد بوده است. خود برنامه ریزی که برای دریافت تسهیلات عملیاتی به بانک ارائه شده است. از اول ژوئن 1401 زمین برای 1364000 واحد فراهم شد. در مجموع حدود 5 میلیون و 400 هزار نفر در دو طرح حمایتی نهضت ملی مسکن و اقدام ملی ثبت نام کردند که از این تعداد 2 میلیون و 300 هزار نفر شرایط لازم را داشتند و مورد تایید قرار گرفتند.

رستم قاسمی – وزیر راه و شهرسازی تا پایان مرداد 1401 این قول را داد. 2 میلیون واحد اجرا خواهد شد. وام این واحدها در تهران 450 میلیون تومان، سایر شهرهای بزرگ 400 میلیون تومان، مناطق مرکزی 350 میلیون تومان، سایر مناطق شهری 300 میلیون تومان و روستاها 250 میلیون تومان با حداکثر 18 درصد است. بر اساس آخرین برآوردها قیمت هر متر مربع برای واحدهای نهضت ملی مسکن 4 میلیون و 750 هزار تومان است. زمان ایجاد پروژه از 18 تا 24 ماه تعیین شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید