گاز دادن به وعده ماشین، ترمز اعدام!



از زمان صدور آئین نامه واردات خودرو، صحبت هایی مبنی بر وعده فروش این خودروها در بورس مطرح شد، اما پنج ماه از آن می گذرد و با وجود اینکه تاریخ های متعددی برای اجرای این موضوع در نظر گرفته شده است، عرضه خودروهای خارجی در حال انجام است. همچنان ادامه دارد در هاله ای از عدم قطعیت

به گزارش ایسنا، در بند دوم آیین نامه واردات خودرو بر عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا و در او اصرار کرد اینکه کارگروهی با مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت و عضویت وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه قطر موظف است نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی را از نظر ارزشی (FOB) ارائه کند. ) به طوری که تفاوت قیمت پایه و قیمت نهایی در بورس کالا برابر با سود باشد. کارگروه فوق این اختیار را دارد که علت سود بازرگانی را در زمان ترخیص و تعیین سود بازرگانی خاص در زمان فروش تعیین کند.

سرانجام در چهارم آذرماه کشور وارد اولین محموله خودروهای خارجی شد و در پنجم آذرماه نیز سخنگوی وزارت امور خارجه از فروش و عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا از سوم آذرماه خبر داد. هفته این ماه دسامبر. مطلع. سرانجام در 28 آذرماه بورس کالا از پذیرش خودروهای خارجی خبر داد داستان داشتند انتظار می رفت طبق وعده داده شده خودروهای خارجی تا پایان دی ماه وارد بورس شوند.

بر این اساس، به نظر می رسد دولت و مجلس در اینکه مابه التفاوت عرضه وسایل نقلیه موتوری به چه حسابی در بورس کالا واریز شود، اختلاف نظر دارند. و چون وزارت حراست تایید کرد که این مبلغ باید به حساب واردکنندگان خودرو واریز شود، اما مجلس نظر دیگری داشت و ضمن مخالفت با پرداخت مابه التفاوت به حساب شرکت های واردکننده خودرو، به صراحت اعلام نکرد که کدام حساب؟ این مبلغ باید واریز شود.

البته کمیته اتحاد در آخرین بیانیه خود تایید کرده است اینکه خودروسازان خودروها را در بورس کالا قرار دهند و مابه التفاوت قیمتی که توسط هیئت رقابت تحلیل می شود و همچنین قیمت عرضه شده در بورس که 85 درصد آن باید برای حمل و نقل درون شهری با اولویت اقشار محروم و کم برخوردار هزینه شود. با این حال، مناطق نشان داده شده است که آنها این کار را برای خودروهای خارجی انجام نمی دهند.

در سوی دیگر ماجرا، بورس ها عرضه خودرو در بورس را ریسکی می دانند چرا که مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در هفته گذشته اعلام خطرات خاصی برای این خودروها وجود دارد، مانند عدم تحویل به موقع. ما با واردکنندگان مذاکره می کنیم تا به نوعی ریسک را مدیریت کنیم. اگر مدلی ایجاد شود که خطرات را حذف کند، آن را نمایش خواهیم داد.

البته عشقی عصر چهارشنبه و پس از جلسه شورای عالی بورس اعلام کرد که «عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا بر اساس آیین نامه هیأت پذیرش بورس کالا انجام می شود».

با وجود این و زمانی که شرایط عرضه اعلام شده استتاریخ انتشار و مابه التفاوت پرداخت هنوز مشخص نیست.

انتهای نامه

دیدگاهتان را بنویسید