با نپال و جاذبه های آن آشنا شوید


نپال سرزمین کوه های مرتفع و معابد زیبا است. اگر می خواهید مقصد گردشگری متفاوتی را تجربه کنید، نپال یکی از مقاصد آسیایی است که خاطرات سفر شما را زنده می کند. برای آشنایی بیشتر با نپال و جاذبه های آن با ما همراه باشید.

نپال کجاست

نپال کشوری آسیایی است که در امتداد دامنه‌های جنوبی هیمالیا قرار دارد و میزبان برخی از ناهموارترین و کوهستانی‌ترین مناطق جهان است. کوه ها حدود 75 درصد از کشور را پوشش می دهند. این کشور به هیچ دریایی ربطی ندارد. منطقه خودمختار تبت در چین در شمال قرار دارد و هند از سه طرف احاطه شده است. کاتماندو پایتخت نپال است.

آب و هوای نپال

آب و هوای نپال به دلیل ارتفاع و عرض جغرافیایی نیمه گرمسیری است. البته در نواحی بالای 16000 پا، دما همیشه زیر صفر است و زمین پوشیده از برف و یخ است. در بخش شرقی تارای و در کوه‌ها شدیدترین باران می‌بارد، اما بخش غربی نپال خشک‌تر است.

زبان و دین

زبان اصلی و رسمی این کشور نپالی است. در نپال، اکثریت جمعیت هندو و درصد کمی پیروان بودیسم یا سایر ادیان هستند. هندوها و بودایی ها در مناطقی که تأثیرات فرهنگی هند و تبت غالب است، متمرکز شده اند.

جمعیت شناسی

نپال

نپال کشوری جوان است که بیش از سه پنجم جمعیت آن زیر سی سال سن دارند. نرخ زاد و ولد در این کشور تقریباً برابر با میانگین جهانی است، در حالی که نرخ مرگ و میر کمتر از میانگین جهانی است. میانگین امید به زندگی برای مردان نپالی 70 سال و برای زنان 72 سال است.

اقتصاد نپال

نپال کشوری محصور در خشکی است و هیچ منبعی برای توسعه اقتصادی ندارد. شبکه حمل و نقل هم مشکل دارد و از نظر توسعه جزو آخرین کشورهای دنیاست. اقتصاد نپال به شدت به واردات مواد خام و بازارهای خارجی برای محصولات جنگلی و کشاورزی وابسته است. نپال کالاهایی مانند سوخت، مصالح ساختمانی، کود، مواد معدنی و بیشتر کالاهای مصرفی را وارد می کند و محصولاتی مانند برنج، کنف، چوب و منسوجات را صادر می کند.

سیستم سیاسی و اداری نپال نتوانسته است تغییراتی در تجارت، سرمایه گذاری و سیاست های اقتصادی مرتبط ایجاد کند که توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری خارجی را تسریع کند. و برنامه های توسعه دولتی که با کمک های خارجی تمویل می شود تأثیر کمی داشته است.

گردشگری

گردشگری صنعتی کوچک اما در حال گسترش در نپال. در حال حاضر، گردشگری خارجی عمدتاً به دره کاتماندو محدود می شود، که تنها منطقه با هتل ها، غذای خوب و مسیرهای حمل و نقل بین المللی و خدمات متناسب با نیازهای گردشگران است. با این حال، مناطق زیادی در خارج از دره کاتماندو برای توسعه گردشگری وجود دارد.

امنیت در نپال

گاهی در نپال تجمعات سیاسی و اعتراضی برگزار می شود. اعتصابات گاهی باعث اختلال در ارائه خدمات مختلف می شود. سعی کنید در زمان ناآرامی های این کشور از ساختمان های دولتی دوری کنید. در اعتراضات عمومی شرکت نکنید، زیرا این امر می تواند باعث ایجاد مشکل در ویزا و اقامت شود و ممکن است دستگیر و اخراج شوید.

سرقت از جیب و سرقت نیز در مکان های شلوغ نپال رخ می دهد. همیشه مراقب وسایل خود و حرکت موتورهای اطراف خود باشید. به تنهایی سفر نکنید و وسایل گران قیمت خود را به نمایش نگذارید. هرگز از افراد غریبه غذا یا نوشیدنی نگیرید و هرگز غذای خود را بدون مراقبت رها نکنید. کوله‌گردان‌های نپال گاهی قربانی سرقت‌های مسلحانه شده‌اند.

زمین لرزه، رانش زمین، سیل و آب و هوای بد در نپال رخ می دهد. برای این مواقع آماده باشید و جعبه کمک های اولیه و آب و غذای اضطراری همراه خود داشته باشید.

جاذبه های گردشگری نپال

نپال دارای جاذبه های گردشگری بسیاری است، از تورهای پیاده روی و کوهنوردی در هیمالیا گرفته تا جاذبه های فرهنگی و تاریخی مانند معابد در شهرهای معروفی مانند کاتماندو. نپال می تواند مقصدی عالی برای لذت بردن از ماجراجویی هیجان انگیز و دیدن فرهنگ های مختلف باشد.

1. کاتماندو

کاتماندو، نپال

کاتماندو پایتخت و بزرگترین شهر نپال است. در این شهر می توانید آثار تاریخی باستانی را در کنار زندگی مدرن شهری مشاهده کنید. میدان دوربار که یکی از جاذبه های گردشگری کاتماندو است، بزرگترین میدان شهر است و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. در اطراف این میدان می توانید معابد باستانی و کوچکی را ببینید.

این میدان در سال 2015 در اثر زلزله شدید آسیب دید و برخی از ساختمان های ویران شده تعمیر نشده اند، اما هنوز هم یکی از جاذبه های سفر به کاتماندو است.

2. باکتاپور

باکتاپور سومین شهر سلطنتی نپال در مسیر تجاری به تبت است. اکثر ساکنان این شهر هندو هستند. بهترین مکان برای شروع بازدید از دیدنی های این شهر میدان دوربار است که علاوه بر کاخ سلطنتی معابد باستانی بسیاری را در خود جای داده است. این مکان تاریخی نیز جزو میراث جهانی یونسکو است.

3. استوپای بودانات

استوپا در خارج از کاتماندو واقع شده است و یکی از بزرگترین در جهان است که قدمت آن به قرن ششم و حتی قبل از آن بازمی گردد. استوپا یک ساختار نیمکره ای است که برای مدیتیشن و مراقبه استفاده می شود. استوپا مانند باکتاپور در مسیر تجاری باستانی تبت قرار دارد و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این استوپا در زلزله 2015 کمی آسیب دید و به طور کامل تعمیر شده است.

4. پوخارا

پوخارای نپالی

پوخارا در یک منطقه کوهستانی قرار دارد که توسط برخی از بلندترین کوه های جهان احاطه شده است و یکی از شگفت انگیزترین شهرهای نپال است. برای کوهنوردان، پوخارا دروازه هیمالیا و نقطه شروع سفر به منطقه جومسوم و آناپورنا است. همچنین مکانی عالی برای استراحت قبل یا بعد از پیاده روی است.

پوخارا پس از کاتماندو دومین شهر پرجمعیت نپال است، اما هنوز حال و هوای یک شهر بزرگ را ندارد. در واقع، وقتی از کاتماندو به این شهر سفر می کنید، تقریباً بلافاصله متوجه هوای پاک تر و آب و هوای معتدل خواهید شد. دریاچه Phewa با مجموعه ای از هتل ها، رستوران ها و مغازه ها، مقصدی ایده آل برای کسانی است که به دنبال کمی آرامش هستند.

5. منطقه آناپورنا

آناپورنا یکی از محبوب ترین مقاصد کوهنوردی در نپال است که مسیرهای آن از روزها تا هفته ها تا پیاده روی و کوهنوردی ادامه دارد. سه جاده اصلی در منطقه آناپورنا تلاقی می کنند و می توانید مسیر خود را تغییر دهید. مسیرها به خوبی تعریف شده و به راحتی قابل پیگیری هستند.

از این راه ها می توانید تنوع مناظر و آب و هوای منطقه را مشاهده کنید. حتی مردم و فرهنگ هایی که در طول مسیر می بینید متفاوت هستند.

6. پارک ملی چیتوان

در پارک ملی چیتوان می توانید حیات وحش نپال را ببینید. این پارک ملی تنها 100 متر از سطح دریا ارتفاع دارد که با 1400 متری کاتماندو بسیار متفاوت است. آب و هوای این پارک گرمسیری و بارانی است و با آنچه در اکثر نقاط نپال تجربه می کنید کاملاً متفاوت است. در این پارک ملی انواع حیوانات و بیش از 500 گونه مختلف پرنده به چشم می خورد.

بهترین زمان برای بازدید از این پارک ملی از اکتبر تا فوریه است که میانگین دمای هوا به 25 درجه می رسد. از ژوئن تا سپتامبر فصل باران های موسمی است و باران شدیدی در پارک می بارد.

7. معبد Swayambhunath

معبد میمون ها در نپال

دومین زیارتگاه مهم دره کاتماندو معبد میمون است که در تپه های غرب کاتماندو قرار دارد. این معبد به دلیل تعداد زیاد میمون هایی که در قسمت های زیادی از معبد زندگی می کنند به معبد میمون ها معروف است. در مرکز استوپا یک چشم بزرگ با نام چشم خدا نقاشی شده است. قدمت این معبد به قرن پنجم برمی گردد و برای بوداییان شمال نپال و تبت اهمیت زیادی دارد. زلزله 2015 نیز معبد را ویران کرد، اما تمام آسیب ها ترمیم شد و مجموعه به شکوه و زیبایی سابق خود بازگشت.

8. اورست و کوهنوردی به Biskamp

قله اورست با ارتفاع 8848 متر بلندترین قله جهان است. کوهنوردی در منطقه اورست از اولین صعود آنها در سال 1953 به یک فعالیت محبوب برای علاقه مندان به کوهنوردی تبدیل شده است.البته کسانی که دوست ندارند یا آمادگی جسمانی برای صعود به قله ندارند معمولاً صعود را تا کمپ اصلی و از آنجا ادامه می دهند. کوه اورست را بر فراز منطقه مشاهده کنید.

البته اورست تنها منطقه کوهنوردی نپال نیست، اما به دلیل قله اش شهرت بیشتری دارد. راه های زیادی برای رسیدن به کمپ اصلی وجود دارد و بسیاری از شرکت های گردشگری تورهای پیاده روی و کوهنوردی را ارائه می دهند.

نکاتی برای سفر به نپال

نپال اکثر تنگی های عروق کرونر را حذف کرده است. برخی از هتل‌ها، رستوران‌ها، مغازه‌ها و سایت‌های گردشگری ممکن است از شما بخواهند که ماسک بپوشید، دست‌هایتان را ضدعفونی کنید و فاصله اجتماعی را رعایت کنید، یا ممکن است برای ورود به برخی مکان‌ها نیاز به ارائه گواهی واکسیناسیون داشته باشید.

واحد پول محلی روپیه نپال (NPR) است. تبدیل ارز برای دریافت روپیه نپال در بانک ها و صرافی ها انجام می شود. کارت های اعتباری در مراکز عمده گردشگری مانند هتل ها و مراکز خرید بزرگ پذیرفته می شود. دستگاه های خودپرداز در مناطق دورافتاده کمتر رایج هستند، بنابراین پول نقد کافی برای نیازهای خود همراه داشته باشید.

فقط از تاکسی های ثبت نام شده و لیموزین های مجاز استفاده کنید. قبل از شروع تاکسی، کرایه ای را با راننده ترتیب دهید. از اتوبوس یا کامیون های عمومی استفاده نکنید. این وسایل حمل و نقل عمومی بسیار شلوغ هستند و به درستی مدیریت و نگهداری نمی شوند. اتوبوس های بین شهری اغلب دچار حوادث جدی می شوند. همچنین ممکن است زنان در اتوبوس های عمومی مورد آزار و اذیت قرار گیرند.

تو بگو

اگر تجربه سفر به نپال و کوه نوردی در هیمالیا را دارید، لطفا نظرات خود را با سایر دوستان “چگونه” در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.


چگونه خرید کنیم - مجموعه صوتی چگونه می توانیم شادتر زندگی کنیم؟

معادله شادی و مثبت اندیشی را یاد بگیرید خداحافظ افسردگی





اصول و روش های کاملا کاربردی برای یادگیری سریع و پایدار هر زبان جدید


دیدگاهتان را بنویسید