رشد 65 درصدی تولید و فروش مواد شیمیایی در سال گذشته



مدیر گروه عملیات سازمان جهاد دانشگاهی تهران از افزایش 65 درصدی تولید و فروش مواد شیمیایی این گروه در سال 1400 نسبت به سال قبل (99) خبر داد و گفت: با توجه به در برنامه سال 1401 پیش بینی می شود با تلاش بیشتر روند صعودی را ادامه دهد و 1.5 برابر افزایش درآمد داشته باشد.

به گزارش ایسنا، زهرا طاهرخانی در چهارمین و آخرین روز از بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به سابقه طولانی فعالیت گروه عملیاتی سازمان جهاد دانشگاهی تهران در تولید مواد شیمیایی، گفت: این گروه به عنوان سورفکتانت فعالیت می کند. تمرکز اصلی فعالیت های خود را برگزیده و تحقیقات زیادی در زمینه تولید این مواد و تا به امروز محصولات شیمیایی مانند استرهای سوربیتان (اسفنج)، امولسیفایرهای قیر، مواد تعلیق کننده، لورات پتاسیم، ضد چسب ها، پوشش ها، گلیسرول مونو استئارات، انجام داده است. و بسیاری از مواد دیگر طی سالهای گذشته به مرحله تولید و فروش رسیده است.

وی افزود: سورفکتانت ها از حساس ترین مواد شیمیایی در صنایع شیمیایی هستند که بدون وجود این مواد، فعالیت بسیاری از صنایع شیمیایی با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

کشور با دسترسی گروه فرآوری به دانش فنی و تولید صنعتی نیازی به واردات برخی مواد شیمیایی ندارد

مدیر گروه عملیات سازمان جهاد دانشگاهی تهران با اشاره به اینکه گروه عملیات شیمیایی سازمان جهاد دانشگاهی تهران موفق به کسب دانش فنی و تولید صنعتی برخی از مواد شیمیایی حیاتی برای صنایع مادر در کشور شده است، گفت: تلاش های سی سال گذشته از خروج ارز جلوگیری شد.

دکتر طاهرخانی با بیان اینکه در این مدت محصولات دانش از طریق این گروه وارد صنعت دولتی شد، تصریح کرد: عمده محصولات دانشی این گروه برای اولین بار و پس از مدتی در کشور اجرا شد. از طریق برون سپاری یا انتقال دانش فنی، خارج از رقابت در انحصار و به صورت رقابتی و چندکارگاهی در کشور عرضه می شود.

وی گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید گروه عملیات شیمیایی جهاد دانشگاهی قادر است تمامی نیازهای صنعت کشور به استرهای سوربیتان و امولسیون های قیر را تامین کند. این محصولات با استانداردها و مشخصات استاندارد BP و همچنین مشخصات مورد نیاز صنایع پیشرفته تولید و عرضه می شوند.

مدیر گروه عملیات سازمان جهاد دانشگاهی تهران با اشاره به مشکلات فراوان در مسیر تبدیل ایده به محصول و بازاریابی گفت: عدم حمایت مادی و معنوی از جمله تسهیل قوانین مرتبط با تحقیقات کاربردی و بومی سازی امکان تست عملیاتی در واحدهای مصرفی به ویژه صنایع دولتی و همچنین نبود اراده و عزم جدی برای رفع موانع تولید دانش از مشکلات مهم پیش روی گروه های پژوهشی و پژوهشگران است.

دکتر افزود. طاهرخانی: شرایطی اجتناب ناپذیر است که محصول تا رسیدن به مراحل پایانی بازاریابی و کسب درآمد مورد حمایت قرار نگیرد، ضمن اینکه هزینه های انجام شده قبل از رسیدن به این مرحله قابل تامل است. همچنین حفظ تیم اجرایی (پژوهشگران) و حمایت های لازم در مراحل میانی کار به منظور ایجاد انگیزه و ادامه مسیر برای دستیابی به نتیجه، از ظرافت های این زنجیره فعالیت است که البته، بود. غفلت.

واردات بی رویه مواد شیمیایی یکی از موانع اقتصاد دانش بنیان است

وی با بیان اینکه حمایت از اقتصاد دانش بنیان در سال های اخیر مورد تاکید مسئولان بوده است، گفت: یکی از موانعی که شرکت های تولیدی در سال های اخیر با آن مواجه بوده اند، واردات بی رویه مواد شیمیایی مشابه محصولات داخلی است. صاحبان صنایع و شرکت های دانش بنیان نیازمند برنامه ریزی جدی و حمایت اولیه از تولید داخلی هستند.

مدیر گروه عملیات سازمان جهاد دانشگاهی تهران افزود: مواد شیمیایی گروه فرآوری سال هاست که در کارگاه تولیدی این گروه و با استفاده از دانش فنی به دست آمده از تلاش همکاران تولید می شود. اما واردات این مواد از کشورهای دیگر به ایران در حال انجام است. انتظار ما از مسئولان این است که از واردات مواد و محصولاتی که در کشور با کیفیت مطلوب تولید می شود جلوگیری کنند و این تقاضا و انتظار در راستای حمایت اساسی از تولیدات داخلی است.

دکتر اشاره کرد. طاهرخانی خاطرنشان می کند: کارگروه سازمان جهاد دانشگاهی تهران با حضور در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از 23 تا 26 اردیبهشت ماه محصولات و دستاوردهای خود را در اختیار کارگران و کارشناسان این صنایع قرار داده است. . نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران بزرگترین رویداد صنعتی و تجاری ایران در این زمینه است که همه ساله با حضور تعداد زیادی از شرکت های داخلی و خارجی در صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار می شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید