چگونه از گوش خود مراقبت کنیم؟



صدای زیاد، آلودگی هوا، صدمات به سر و افزایش بیش از حد توده گوش می تواند به شنوایی آسیب برساند و تعادل را تحت تاثیر قرار دهد.

هدفون با صدای بلند می تواند منجر به ناشنوایی شود

علی محمد عسگری، متخصص گوش و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: متاسفانه بسیاری از مردم با اصول اولیه مراقبت از گوش آشنا نیستند. نکته مهم در مراقبت از گوش توجه به آسیب شنوایی ناشی از صداهای بلند است. صدای بلند می تواند صدای بلندگو، صدای انفجار یا محیط کار باشد.

صدای هدفون یا تلفن های بی سیم گاهی آنقدر زیاد است که در دراز مدت آسیب زیادی به گوش وارد می کند و حتی شنوایی را کاهش می دهد و باعث وزوز گوش می شود. متأسفانه این نوع کم شنوایی و وزوز گوش در بسیاری از موارد غیرقابل برگشت است، یعنی گاهی اوقات با دارو و «جراحی درمانی وجود نخواهد داشت».

البته دلایل وزوز گوش بسیار زیاد است که یکی از آنها قرار گرفتن طولانی مدت در معرض صداهای بلند است. در واقع، این علامتی است که یک بیماری دیگر را پیش بینی می کند.

به طور کلی صداهای بلند را می توان به دو گروه تقسیم کرد. صدای ثابتی که انسان مدام در معرض آن است. مانند سر و صدای کارگاه ها یا کارخانه ها و محیط هایی مانند سندبلاست که صدای محیط زیاد است و فرد مجبور است آن را تحمل کند. صدای موسیقی که برخی افراد عادت دارند هر روز با جدیدترین صدای دستگاه خود به آن گوش دهند.

افراد نسبت به صداهای بلند حساسیت های متفاوتی دارند

به گفته اصغری، گفتار عادی حدود 65 تا 70 دسی بل است. اگر فردی بیش از 8 ساعت در روز در معرض صدای بالای 85 دسی بل قرار گیرد، به گوش آسیب می رساند و ممکن است به آن آسیب برساند. این در حالی است که صدای ماندن در ترافیک حدود 90 دسی بل و صدای موتور هواپیما حدود 103 دسی بل است.

اما مدت زمان قرار گرفتن در معرض این صداها نیز در میزان آسیبی که می شنوند بسیار مهم است. البته صدای چتری های کوتاه هر چند بلندتر نیز می تواند مضر باشد. در عین حال، حساسیت افراد به صداهای بلند متفاوت است. این بدان معناست که گوش برخی افراد ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض صداهای بلند به شدت آسیب ببیند. در صورتی که دیگران چنین حساسیتی ندارند. اما بهترین کار این است که همه تا حد امکان از صداهای بلند خودداری کنند. توجه داشته باشید که محافظ های گوشی می توانند صداهای بلند را نیز تا حدی تعدیل کنند.

آسیب به تلفن های همراه و امواج بلوتوث

اصغری می‌گوید تلفن‌های همراه باید مستقیم استفاده شوند یا از طریق هدست؛ باید در نظر داشته باشیم که امواج تلفن همراه در اطراف آن وجود دارد و استفاده از تلفن های بی سیم و بلوتوث نمی تواند مانع از رسیدن امواج به گوش شود. اما به نظر می رسد که امواج در دراز مدت باعث آسیب می شوند.

البته مطالعات زیادی در مورد میزان آسیب گوش توسط تلفن همراه انجام شده است، اما هنوز مطالعه قاطعی وجود ندارد که ثابت کند این امواج آسیب جدی به انسان وارد می کند. در حالی که برخی افراد اذعان دارند که استفاده بیش از حد از تلفن همراه آنها را آزار می دهد.

بدون گوش پاک کن! حفره های گوش نیازی به شستشو ندارند

به گفته اصغری، خیلی ها فکر می کنند باید گوش را از داخل تمیز کنند و سعی کنند توده را تمیز کنند. اگر نه، بلوک گوش یا جرم گوش (موم)
نه به خاطر کثیفی از غدد گوش ترشح می شود و برای سلامت گوش ضروری است.

بنابراین نباید با هیچ وسیله ای از جمله مواد شوینده تمیز شود. در واقع از رشد قارچ ها و باکتری ها جلوگیری می کند زیرا جرم گوش رطوبت و محیط اسیدی را حفظ می کند. در صورت تمیز کردن بیش از حد گوش و از دست دادن چربی، گوش بسیار خشک می شود که منجر به خارش می شود. یعنی محیط گوش قلیایی و مستعد ابتلا به عفونت های قارچی است.

بنابراین توصیه می شود مراقب باشید که آب یا مواد شوینده وارد مجرای گوش نشود زیرا نیازی به شستشو ندارد.

گوش ها را فقط با سشوار خشک کنید

رطوبت زیاد باعث رشد باکتری ها شده و وارد گوش می شود. بنابراین، افرادی مانند شناگران معمولا بیشتر از دیگران در معرض عفونت گوش هستند.

اصغری می گوید برای خشک کردن گوش نباید از وسایلی مانند گوش پاک کن، حوله کاغذی یا حوله استفاده کرد، بلکه فقط می توان از سشوار مانند سشوار استفاده کرد.

در بسیاری از موارد، تمیز کردن گوش با این دستگاه ها می تواند باعث ایجاد زخم در داخل حفره شود و مستعد عفونت باشد.

هنگام استفاده از سشوار باید آن را دو تا سه دقیقه دورتر از گوش قرار داد تا کاملا خشک شود.

البته برخی از بیماری ها باعث خارش در گوش می شوند اما خاراندن آن مشکل را افزایش می دهد و در برخی موارد منجر به التهاب می شود. بنابراین اگر خارش گوش به هر دلیلی مانند آلرژی، آلرژی، اگزما یا پسوریازیس ایجاد شود، فرد باید برای درمان توسط پزشک به پزشک مراجعه کند.

با جرم گوش چه کار می کنید؟

به گفته این متخصص گوش، وجود جرم گوش برای محافظت از آن ضروری است. اما اگر مقدار آن زیاد باشد باعث بسته شدن گوش و کاهش شنوایی نیز می شود. بنابراین اگر قرار است گوش پاک شود، فقط باید توسط پزشک تمیز شود. زیرا تمیز کردن گوش یک مشکل ظریف است که در صورت عدم انجام صحیح می تواند باعث عفونت و خارش شود. ضمناً تهمت اصول را برای پزشک دشوارتر خواهد کرد.

البته فراموش نکنید که فقط داخل مجرای گوش نیازی به تمیز کردن ندارد. اما می توانید اسطوخودوس و از بیرون تمیز کنید. همچنین توجه داشته باشید که منشا گوش درد گذرا خود گوش نیست و می تواند به دلیل سایر بیماری ها باشد. اگر درد با درد مداوم همراه باشد که می تواند ناشی از عفونت باشد، باید توسط متخصص درمان شود.

دیدگاهتان را بنویسید