خبرگزاری مهر «درویش خان نیوز» وارد نمایشگاه کتاب شد | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «اخبار دروش خان در مطبوعات، از دوران قاجار تا عصر حاضر» اثر مهدی نورمحمدی در ۲۵۰ صفحه در قطع رقعی با کیفیت عالی ۵۰۰ نسخه و به قیمت ۱۲۰ هزار تومان در اردیبهشت ماه. 15، 1401 انتشارات ماهور منتشر شد.

در این کتاب که حاصل تحقیق و بررسی گسترده روزنامه ها و مجلات است، از دوره قاجار تا به امروز، به ندرت یا گاه نادر، خبری از درویش خان، از جمله: اعلان و گزارش کنسرت ها، زندگی و تجارت. فعالیت ها، خاطرات، اخبار آن مرحوم، تدفین، یادبود و نوشته های سالکان او جمع آوری شد.

کتاب با معرفی چند نکته و اطلاعات جدید و منتشرنشده، درویش خان را بیشتر شناخته و دریچه ای نو به روی پژوهشگران و علاقه مندان این موسیقی دان بزرگ میهن پرست می گشاید.
در یک نگاه، برخی از نکات مهم از ویژگی های مهم این کتاب عبارتند از:

1. علیرغم رقابت شدید درویش خان و عارف برای برگزاری کنسرت و این رقابت گاه روابط آنها را تیره و تار می کرد، اسناد جدید از همکاری او با عارف در اجرای کنسرت در آبان 1294 حکایت دارد.

2. کنسرت های درویش خان از رویدادهای مهم فرهنگی تهران در آن زمان به شمار می رفت.

3. درویش خان و تعدادی از نوازندگان، مانند رکن الدین مختاری، اعضای یک موسسه خیریه بودند و درآمد کنسرت های خود را به کودکان یتیم و فقیر تهران اهدا می کردند.

4. درویش خان به همراه رکن الدین مختاری و سید حسین طاهرزاده در هتل بزرگ برای ملکه الشعرای بهایی مدیر روزنامه نوبهار که به دلیل بسته شدن روزنامه نوبهار بدهکار شده بود مهمانی دادند. روزنامه و گرانی کاغذ.

این نکته جدید و بسیار ارزشمندی است که در هیچ یک از پژوهش های مربوط به زندگی و آثار درویش خان، کتاب های زندگینامه ملکه بهار و مجموعه اشعار وی به آن اشاره نشده است و نشان از دوستی قوی ای است که بین درویش خان وجود دارد. و بهار

5. بیشتر اشعار کنسرت درویش خان (از جمله غزل و غزلیات) از ملکه بهار بود. بر این اساس، دو غزل تازه کشف شده از ملکه الشعرا به دست آمد و در هیچ یک از چاپ های دیوان او چاپ نشد.

6. آگهی ها و اخبار این کتاب ما را بر آن داشته تا با احزاب درویش خان آشنا شویم و فهرستی نسبتاً کامل از این مهمانی ها تهیه کنیم. این آگهی‌ها و گزارش‌ها اطلاعات ارزشمندی در مورد همکاران هنری دروش خان، دلیل و مناسبت کنسرت، اشعار خوانده شده، ساز انتخابی، محل برگزاری کنسرت، مراکز فروش بلیت و قیمت بلیت کنسرت‌های او ارائه می‌دهند.
آنچه از این اطلاعات می توان استنباط کرد این است:

آ. این مهمانی ها استراحت یا زمانی برای نفس کشیدن داشتند.

ب. در برخی از این مهمانی ها، نوازندگان یک قطعه کوبه ای را در یک پرده می نواختند و این پرده هیچ شعر و اجرای خواننده ای نداشت.

س این کنسرت ها با اجرای یک گروه کمدی همراه بود.

تی. برخی از این کنسرت ها، مانند آنهایی که برای روسیه قحطی زده برگزار شد، با نوازندگان اروپایی بود.

Th. در برخی از این مهمانی ها عبدالله دوامی و طاهرزاده در یکی دو صحنه جداگانه با هم آواز خواندند.

7. درویش خان موسیقی اپرت «بچه گدا» اثر میرزاده عاشق را ساخت که نشان می دهد چقدر با پیشرفت های هنری روز همگام بوده است.

8. نوازندگی یاباریم خان ارمنی توسط درویش خان در منجیل و کنسرت و همراهی نوازندگان وی در رشت در حضور محمدولی خان تنکاپونی رهبر مشروطه گیلان از مهمترین اخبار این کتاب است.

9. درویش خان به خط یادداشت ها دانا بود.

10. درویش خان در روز دوشنبه 20 شعبان 1327 برابر با 24 بهمن 1288 در کنسرتی که اخوان در آن شرکت داشتند به مناسبت پیروزی مشروطه خواهان و فتح تهران، آن را زنده کرد، داستانی نو. در مورد زندگی او این مطلب در هیچ یک از منابع مربوط به زندگی درویش خان و همچنین در کتاب «خاطرات و اسناد ظهیرالدوله» ذکر نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید