نتایج بنچمارک اولیه Snapdragon 8+ Gen1 امتیاز بسیار بالایی را برای این تراشه نشان می دهد


کوالکام نسل ارتقا یافته ای از پردازنده های پرچمدار خود را معرفی کرد. Snapdragon 8+ Gen1 نوید بهبود 10 درصدی فرکانس و از همه مهمتر بهبود 15 تا 30 درصدی مصرف انرژی را نسبت به مدل استاندارد این تراشه می دهد. اگر این وعده‌ها در دستگاه‌های تولید شده توسط شرکت‌های مختلف صادق باشد، آخرین تراشه پرچم‌دار کوالکام گام مهمی نسبت به اسنپدراگون 8 Gen1 خواهد بود.

کوالکام اخیراً از یک گوشی هوشمند مرجع برای نمایش قابلیت های اسنپدراگون 8+ Gen1 در رویدادی در سن دیگو رونمایی کرده است. ایسوس همچنین یک نمونه مهندسی از ROG SM8475 را برای آزمایش در این رویداد فاش کرد که به گفته این شرکت نشان می‌دهد که بنچمارک تراشه جدید کوالکام تغییر قابل توجهی نسبت به Snapdragon 8 Gen1 دارد. در واقع، این مقایسه بینشی را در مورد اینکه چگونه آمار Qualcomm با سخت افزار شرکت های گوشی هوشمند مطابقت دارد، ارائه می دهد.

بنچمارک های اسنپدراگون 8+ Gen1 در مقابل اسنپدراگون 8 نسل 1

بنچمارک snapdragon 8+ gen1 Geek Bench

برای اینکه ببینیم گفته کوالکام در مورد اسنپدراگون 8+ Gen1 درست است، ابتدا مدل های مرجع را با اسنپدراگون 8+ Gen1 و اسنپدراگون 8 Gen1 مقایسه می کنیم. فرکانس پایه مدل پلاس نسبت به مدل استاندارد حدود 10 درصد افزایش یافته و روی 3.2 گیگاهرتز، 2.75 گیگاهرتز و 2 گیگاهرتز تنظیم شده است. برای مقایسه، فرکانس مدل پایه این تراشه روی 3 گیگاهرتز، 2.5 گیگاهرتز و 1.8 گیگاهرتز تنظیم شده است.

کوالکام همچنین ادعا می کند که فرکانس پردازنده گرافیکی Snapdragon 8 + Gen1 تا 10 درصد نسبت به مدل تراشه استاندارد بهبود یافته است. از دیگر ویژگی های مهم پردازنده جدید پیشگامانه کوالکام می توان به 15 درصد صرفه جویی در مصرف انرژی و 20 درصد عملکرد گرافیکی بهتر اشاره کرد.

همانطور که Androidauthority اشاره می کند، نتایج Geekbench 5 به ترتیب 6.4 و 12.3 درصد افزایش عملکرد CPU Snapdragon 8+ Gen1 را در عملکرد تک هسته ای و چند هسته ای نشان می دهد. این دقیقا همان چیزی است که ما از اکثر هسته های اسنپدراگون 8+ Gen1 انتظار داریم.

با این حال، به نظر می رسد که افزایش عملکرد در کل سیستم و در بخش عملکرد کار مشترک بسیار کمتر است. بنچمارک های Antoto و PCMark برای کل سیستم به ترتیب 3.5% و 3.2% بهبود را نسبت به نسل قبلی این پردازنده نشان می دهند. البته باید توجه داشته باشیم که این بنچمارک ها بیشتر به حافظه و GPU و همچنین تست CPU وابسته هستند.

بنچمارک های اسنپدراگون 8+ Gen1 در مقابل اسنپدراگون 8 نسل 1

وقتی صحبت از گرافیک به میان می آید، شاهد تغییرات کوچکی در اسنپدراگون 8+ Gen1 هستیم. بنچمارک 3DMark با تغییر به Snapdragon 8+ Gen1 در تلفن مرجع کوالکام، 4.6 درصد بهبود عملکرد را نسبت به پردازنده اسنپدراگون 8 Gen1 نشان داد.

Geek Benchmark 5. استاندارد

بنچمارک Geek Bench 5 Snapdragon 8+ gen1

آنتوتو

استاندارد آنتوتو از snapdragon 8+ gen1

PCMark

استاندارد PCMARk از Snapdragon 8+ gen1

تست بنچمارک T-Rex GFXBench نیز نشان دهنده بهبود عملکرد گرافیکی 5.6 درصدی چیپست جدید کوالکام نسبت به مدل استاندارد این پردازنده است. تست آزتک همچنین بهبود 9.3 درصدی را در عملکرد گرافیکی Snapdragon 8 + Gen1 در مقایسه با Snapdragon 8 Gen1 نشان می دهد.

اسمارت فون مرجع کوالکام از افزایش 5 تا 10 درصدی عملکرد اسنپدراگون 8+ Gen1 نسبت به مدل استاندارد این تراشه خبر می دهد.

طبق استانداردهای عملی، تفاوت بین Snapdragon 8+ Gen1 و نسل استاندارد این تراشه کاملاً رایج است. اما اگر قبلاً یک دستگاه اسنپدراگون 8 نسل 1 دارید، دلیل خاصی برای ارتقا به دستگاه‌های مجهز به پردازنده‌ی پرچم‌دار نسل بعدی کوالکام وجود ندارد. نتایج مصرف انرژی برای این تراشه جدید هنوز در دسترس نیست. اما این ویژگی می تواند تا حد زیادی مشکلات مربوط به گرما را حل کند.

معیار گرافیکی 3DMark

استاندارد گرافیک سه بعدی Snapdragon 8+ gen1

استاندارد گرافیکی GFXBench

معیار گرافیکی Gfxbench Snapdragon 8+ gen1

Snapdragon 8+ Gen1 در مقابل گوشی های موجود

دستگاه مرجع کوالکام

در بسیاری از مقالات در مورد عملکرد دستگاه های مجهز به اسنپدراگون 8 Gen1، این دستگاه ها قدرت واحد مرجع Qualcomm را ارائه نکرده اند. اکنون نگاهی به عملکرد اسنپدراگون 8+ Gen1 در مدل مهندسی ایسوس ROG SM8475 خواهیم داشت تا ببینیم که آیا وضعیت را بهبود می بخشد یا خیر.

ابتدا دو نکته وجود دارد که باید روشن شود. مدل مهندسی گوشی ایسوس محصول نهایی نیست و این شرکت نشان داده است که می توان از بهینه سازی های مختلفی برای بهبود عملکرد دستگاه استفاده کرد. بنابراین نتایج به دست آمده از این دستگاه را نباید مطلقاً مطلق دانست. علاوه بر این، ROG SM8475 دارای حالتی برای عملکرد بالاتر به نام X-Mode است.

Snapdragon 8+ Gen1 روی این دستگاه با X-Mode فعال و غیرفعال شده است تا تصویر واضح تری از حداکثر قابلیت های Snapdragon 8+ Gen1 در مقایسه با نسخه معمولی این تراشه داشته باشید. هسته های پایه ایسوس ROG SM8475 روی 3.2 گیگاهرتز، هسته های موثر روی 2.75 گیگاهرتز و هسته های بهینه روی 2 گیگاهرتز تنظیم شده اند.

استانداردهای سیستم CPU و Snapdragon 8+ Gen1

مثال مهندسی Asus ROG SM8475 در Geekbench 5 با X-Mode فعال برای واحد مرجع Qualcomm به خوبی کار می کند. کشوری که تراشه را اجاره می کند تا با قدرت کامل کار کند. به نظر نمی رسد ایسوس در مورد عملکرد تراشه در تنظیم حداکثر توان برای استفاده عمومی کاملاً متقاعد باشد. زیرا در این حالت درجه عملکرد یک هسته به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

اما از آنجایی که این گوشی نمونه ای از مهندسی است، اعتقاد بر این است که در محصول نهایی همه چیز تغییر خواهد کرد. خوشبختانه این دستگاه در بخش چند هسته ای بسیار بهتر عمل می کند و از آنچه در گوشی های مجهز به پردازنده اسنپدراگون 8 Gen1 دیده بودیم پیشی گرفته است که نشان دهنده عملکرد بهتر در مقایسه با واحد مرجع Qualcomm است.

Geekbench 5

snapdragon 8+ gen 1 Geek Bench

آنتوتو

Snapdragon 8+ Generation 1 Antutu

PCMark

اسنپدراگون 8+ نسل 1 روی کامپیوتر

اجرای معیارهای Antoto و PCMark در سراسر سیستم کمتر متقاعد کننده است. با فعال بودن X-Mode، امتیاز نمونه مهندسی ROG SM8475 مشابه واحد مرجع Qualcomm است. اما با غیرفعال کردن این حالت، دستگاه گاهی اوقات امتیاز کمتری نسبت به گوشی های Snapdragon 8 Gen1 در حال حاضر در بازار کسب می کند. شواهد نشان می دهد که عملکرد بالقوه Snapdragon 8+ Gen1 ممکن است برای سازندگانی که عمر باتری بهینه را برای محصولات خود تضمین می کنند قابل قبول نباشد.

استانداردهای GPU Snapdragon 8+ Gen1

معیارهای GPU بدون در نظر گرفتن اینکه X-Mode روشن یا خاموش است، نتایج قانع‌کننده‌تری ارائه می‌دهند. مدل مهندسی ایسوس ROG SM8475 مانند واحد مرجع Qualcomm در معیار 3DMark Wild Life امتیازی کسب نمی کند. اما در نزدیکی همان مکان قرار دارد. به همین ترتیب، رتبه بندی GFXBench برای این مدل مهندسی بسیار بهتر از تلفن های موجود در بازار است و تفاوت چندانی در عملکرد آنها با حالت X فعال یا غیرفعال وجود ندارد.

این ویژگی برای گیمرها بسیار مهم است. اما حفظ عملکرد طولانی مدت یک مشکل بزرگ در مورد اسنپدراگون 8 Gen1 بوده است. برای انجام این کار، می‌توانیم به چند تست استرس در نسخه Snapdragon 8+ Gen1 نگاهی بیندازیم تا ببینیم آیا اوضاع بهبود می‌یابد.

معیار گرافیکی 3DMark

snapdragon 8+ gen 1 - استاندارد سه بعدی

GFXBench Standard

snapdragon 8+ gen 1 - معیار gfxbennch

امتیاز معیار برای نمونه مهندسی ایسوس بسیار ناامید کننده است. در حالی که دستگاه حداکثر عملکرد را تا سه برابر حفظ می کند، پس از آن عملکرد دستگاه به سطوح پایین تر از Galaxy S22 Ultra کاهش می یابد.

ایسوس باید تغییرات ظریفی در ROG SM8475 نهایی انجام دهد و متغیرهای زیادی مانند دما و مصرف انرژی وجود دارد که ممکن است این شرکت در اولویت قرار دهد. با این حال، این نتایج نشان می دهد که سازندگان گوشی های هوشمند هنوز باید تعادل مناسبی بین عملکرد اسنپدراگون 8+ Gen1 در برابر عمر باتری و گرما ایجاد کنند.

ROG-sm8475. آمار عملکرد تست استقامت

به نظر می رسد اسنپدراگون 8+ Gen1 در مقایسه با گوشی های دارای پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 1 از نظر عملکرد در حداکثر ظرفیت به طور قابل توجهی بهبود یافته است. با این حال، یک هشدار مهم در اینجا وجود دارد. زیرا دمای داخلی گوشی تا 50 درجه سانتیگراد است و با غیرفعال کردن X-Mode دما تا 37 درجه کاهش می یابد. به علاوه مصرف باتری در حالت X دو برابر حالت استاندارد است.

به عبارت دیگر، حفظ حداکثر عملکرد اسنپدراگون 8+ Gen1 همچنان به قدرت بیشتری نیاز دارد و گرمای بیشتری را در گوشی تولید می کند. به نظر نمی رسد استفاده از فرآیند چهار نانومتری TSMC به تنهایی مشکلات عملکردی نسل قبلی این تراشه را برطرف کند. با این حال، افزایش فرکانس پایه این پردازنده جدید ممکن است منجر به مصرف بیشتر باتری و تولید گرمای بیشتر شود.

در زیر نتایج تست 3DMark مقایسه اسنپدراگون 8+ Gen1 با مدل استاندارد این تراشه و پردازنده Apple A15 را مشاهده می کنید. کانال YouTube Dave2D این مقایسه را به اشتراک گذاشت.

مقایسه بنچمارک Snapdragon 8+ gen1 در مقابل Snapdragon 8 gen1 و apple a15

علاوه بر این، Dave2D نتایج عملکرد Snapdragon 8+ Gen1 در مؤلفه استاندارد چند هسته‌ای Geekbench 5 را با نسخه استاندارد تراشه و Apple 15 به اشتراک می‌گذارد که در زیر می‌توانید مشاهده کنید:

مقایسه عملکرد چند هسته‌ای Snapdragon 8+ gen1 در مقابل Snapdragon 8 gen1 و Apple A15

بنچمارک ها و نتایج اولیه اسنپدراگون 8+ Gen1

مقالات مرتبط:

اسنپدراگون 8+ Gen1 یک پکیج هیبریدی مانند نسل قبلی خود است. معیارهای مختلف به بهبودهایی در تراشه نسبت به مدل استاندارد آن اشاره می‌کنند و گوشی‌هایی با سیستم جدید روی تراشه احتمالاً نتایجی نزدیک به آنچه ما در ابتدا از تراشه انتظار داشتیم ارائه می‌دهند. با این حال، تست استرس به مشکلات بلندمدت مصرف انرژی و تولید گرمای زیاد اشاره می کند، به این معنی که بعید است بسیاری از گوشی های مجهز به این پردازنده حداقل در دراز مدت از حداکثر ظرفیت و توان بهره مند شوند.

بر اساس نتایج، این احتمال وجود دارد که عملکرد دستگاه هایی که با اسنپدراگون 8+ Gen1 راه اندازی می شوند در مقایسه با نتایج عملکرد نمونه مرجع کوالکام ضعیف تر باشد. زیرا سازندگان سعی می کنند عملکرد تراشه، مصرف برق و گرما را متعادل کنند.

در نهایت، دستاوردهای کوالکام در کاهش مصرف انرژی در اسنپدراگون 8+ Gen1 کمی با آزمایش های واقعی متفاوت است. نتایج اعلام شده کوالکام با استفاده از ظرفیت کامل تراشه به احتمال زیاد به دست نمی آید. با این حال بهتر است منتظر عرضه گوشی های جدید مجهز به این پردازنده باشیم و در آن زمان با انجام تست های عملی بتوان به نتایج دقیق تری درباره ادعاهای کوالکام از این تراشه دست یافت.

دیدگاهتان را بنویسید