سندیکای تونس با مشارکت در پروژه گفتگوی ملی مخالف است


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، رئیس جمهور تونس روز جمعه از تشکیل کمیته ای برای تهیه پیش نویس بازنگری قانون اساسی برای جمهوری جدید از طریق گفت و گوی ملی خبر داد.

اتحادیه عمومی مشاغل تونس که قدرتمندترین نهاد سیاسی و اقتصادی در این کشور است و نفوذ زیادی در مناطق مختلف تونس دارد، در بیانیه پایانی روز دوشنبه و پس از نشست کمیته اجرایی اتحادیه گفت: گفتگو رسمی و رسمی است. نیروهای غیرنظامی مستثنی شدند. در ضمن این گفتگوها برای مشاوره است و جواب نمی دهد.

هفته گذشته، روزنامه رسمی تونس فرمان ریاست جمهوری را برای تشکیل یک نهاد ملی مستقل به نام کمیته ملی مشورتی برای جمهوری جدید صادر کرد که مسئول پیشنهاد پیش نویس قانون اساسی برای جمهوری جدید و ارائه پیش نویس آن به رئیس جمهور است. . دادن.

نهاد اعلام شده توسط رئیس جمهور تونس از سه کمیته تشکیل شده است: کمیته مشورتی اقتصادی و اجتماعی، کمیته مشاوره حقوقی و کمیته گفتگوی ملی.

کمیته مشورتی امور اقتصادی و اجتماعی طرح‌هایی را برای اصلاحات اقتصادی و اجتماعی ارائه می‌کند و شامل سازمان‌های بزرگ در کشور، از جمله اتحادیه عمومی حرفه‌های تونس و اتحادیه تونس برای دفاع از حقوق بشر به ریاست ابراهیم بودلر، رئیس کانون وکلای تونس است. اتحادیه. سازمان.

در مورد کمیته مشاوره حقوقی، این کمیته متشکل از دانشگاهیان منصوب با فرمان جمهوری و همه اعضای کمیته گفتگوی ملی به ریاست صادق بلعید است.

سامی طاهری، دستیار دبیرکل اتحادیه کارگران تونس گفت که گفت و گو به سبک کیس سعید غیرقابل قبول است.

وی تصریح کرد که “اتحادیه به عنوان تنها راه برون رفت از این امر متعهد است و فرمان 30 ریاست جمهوری مربوط به یک نهاد مشورتی ملی است که مبتنی بر رایزنی نیست و مطالبات مردم و نیروهای ملکی را منعکس نمی کند.”

شورای عمومی اتحادیه کارگری تونس از ادامه نقش دائمی خود برای پیگیری اوضاع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و اتخاذ تصمیمات لازم در خصوص همه پرسی و انتخابات پارلمانی آتی خبر داد.

در بیانیه پایانی این هیئت خواستار اعتصاب عمومی در اعتراض به تصمیمات رئیس جمهور تونس شد.

این اتحادیه از دولت نجلا، نخست وزیر کشور می خواهد که توافقات انجام شده را عملی کند و مذاکرات اجتماعی را فورا آغاز کند.

رئیس جمهور تونس در 12 مه اعلام کرد که قانون اساسی جدید این کشور به زودی تهیه و در ماه ژوئیه (ژوئیه و آگوست) به همه پرسی گذاشته خواهد شد که در آن فقط افراد صادق و صادق شرکت خواهند کرد.

رئیس جمهور تونس پارلمان را در 10 آوریل منحل کرد. او هشت ماه پیش پارلمان را تعلیق کرد.

تونس از 25 ژوئیه 2021 (3 اوت 1400) به دنبال تصمیمات استثنایی کیس سعید از جمله انحلال مجلس نمایندگان، لغو مرجع نظارت بر قانون اساسی، صدور احکام ریاست جمهوری با بحران سیاسی شدیدی روبرو بوده است. و انحلال شورا. شورای عالی قضایی: برخی احزاب سیاسی این تصمیمات را کودتا علیه قانون اساسی و برخی دیگر آن را اصلاحی در انقلاب 1390 توصیف کردند.

در همان زمان، اتحادیه ملی تونس که از سال 2011 نقش کلیدی در مهندسی انتقال سیاسی تونس ایفا کرده است، از کیس سعید خواست تا در ازای اقدامات استثنایی که انجام داده است، ضمانت های قانون اساسی را مشخص کند.

از سوی دیگر، شماری از هواداران قیس سعید در روز 15 اردیبهشت در مرکز تجمع کردند و خواستار پاسخگویی مفسدان قبل از انتخابات شدند و از تصمیمات رئیس جمهور خود به ویژه انحلال مجلس نمایندگان و مجلس نمایندگان حمایت کردند. دولت.

شرکت کنندگان با تاکید بر رد مداخله خارجی در امور کشور، خواستار مجازات مفسدان این کشور شدند.

با این حال، در 26 می، هزاران نفر در پایتخت تونس علیه سیاست های رئیس جمهور خود تظاهرات کردند و خواستار سرنگونی کودتا شدند.

جنبش رنسانس اسلامی تونس نیز شامگاه شنبه طرح کیس سعید برای گفتگوی ملی را از نظر موفقیت ناقص توصیف کرد و گفت که بر اساس حذف احزاب و سازمان های ملی تونس است.

انتهای پیام/




این را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دیدگاهتان را بنویسید