چند نکته در مورد آب آشامیدنی


فعالیت های روزانه ممکن است مردم را از اهمیت نوشیدن آب دور کند. به همین دلیل یادآوری نقش حیاتی آب در عملکرد اکثر اعضای بدن و تأثیر آن در کاهش حتی ۲ درصدی آب بدن ضروری است.

انسان می تواند 30 روز بدون غذا زندگی کند، اما بدون نوشیدنی فقط سه روز زندگی می کند و بدون آب، آماده سازی بدن را خراب می کند.

همچنین 80 درصد بدن کودک از آب تشکیل شده است. با رشد انسان، حجم آب بدن او به تدریج کاهش می یابد و به 60 درصد می رسد.

در زیر به گزارش دویچه وله به نکاتی در مورد آب آشامیدنی می پردازیم.

رابطه چاقی و آب بدن

از آنجایی که سلول های چربی نسبت به سایر سلول ها آب کمتری دارند، افراد لاغر نسبت به افرادی که اضافه وزن دارند آب بیشتری دارند.

کدام اندام بدن بیشترین میزان آب را دارد؟

برخی از قسمت های بدن حاوی مقادیر زیادی آب هستند. تحقیقات نشان داده است که زجاجیه 99 درصد از آب تشکیل شده است. پس از آن، 80 درصد از مواد تشکیل دهنده عضله سازی آب است.

چرا آب آشامیدنی ضروری است؟

یکی از مکانیسم های بدن برای تنظیم دمای تعریق این است که معمولاً روزانه دو لیتر آب از دست می دهیم. البته در تابستان و گرمای شدید و همچنین جاهایی که وسایل گرمایشی هوای تنفسی را خشک می کنند، بدن به آب بیشتری نیاز دارد.

علاوه بر این، کلیه های مسئول دفع سموم از بدن از طریق ادرار به آب نیاز دارند. اگر آب کافی در بدن وجود نداشته باشد، ادرار فرد زرد می شود. اگر ادرار شما قهوه ای شد، این یک علامت هشدار دهنده است و ممکن است خطرات جدی برای سلامتی داشته باشد.

روده انسان آب را از طریق دفع غذا و بینی از طریق تنفس آب مصرف می کند.

برای رفع نیاز بدن به آب، هر فرد باید حداقل 1.5 تا 2 لیتر آب یا مایعات در روز بنوشد. برخی از کارشناسان نوشیدن دو تا سه لیتر مایعات در روز را توصیه می کنند. برخی افراد بر این باورند که اگر ورزش می کنید یا دمای بدن شما به دلیل تب، حالت تهوع و اسهال افزایش می یابد، بدن شما به آب بیشتری نیاز دارد.

البته متخصصان نیز می گویند برای جبران آب از دست رفته لزوماً نیازی به نوشیدن آب نیست، بلکه خوردن سوپ، میوه و سبزیجات نیز می تواند نیاز بدن را برطرف کند.

علائم و نشانه های کم آبی بدن

علائم زمانی ظاهر می شوند که بدن آب کافی نداشته باشد. هنگامی که کم آبی بدن 2 درصد باشد علائم خستگی، خواب آلودگی و سردرد ظاهر می شود. اما کم آبی بیش از هفت درصد بدن خطرناک است. در چنین شرایطی نبض تندتر می زند و فرد دچار سرگیجه می شود. همه این علائم تایید می کنند که بدن برای واکنش های شیمیایی و عملکرد اندام های خود به آب نیاز دارد.

کم آبی بیش از 12 درصد منجر به شوک و حتی کما می شود.

مغز انسان به آب نیاز دارد

مغز و نخاع ما بدون آب نمی توانند کار خود را انجام دهند. بدن ما حاوی بیش از 140 میلی لیتر مایع مغزی نخاعی و سلول های عصبی است که از آبی به نام مایع مغزی نخاعی (CSF) تشکیل شده است. مایع مغزی نخاعی مایعی شفاف و بی رنگ در مغز و نخاع انسان است که از مغز درون جمجمه محافظت می کند.

این قسمت از مغز روزانه نیم لیتر آب مصرف می کند. به همین دلیل است که اولین نشانه های کم آبی بدن با سردرد، بیماری های مخاطی، خشکی دهان و گلو و اختلالات بلع ظاهر می شود.

با شروع امواج گرما و تعریق زیاد، گردش خون مختل می شود و ممکن است فرد تعادل خود را از دست بدهد. با این علائم، بدن به صراحت برای آب فریاد می زند.

رابطه بین پیری و نیاز به آب

بررسی ها نشان داده است که با افزایش سن حساسیت بدن نسبت به نیاز به مصرف آب کمتر می شود یا به عبارتی فرد نسبت به نیاز به مصرف آب آگاهی کمتری پیدا می کند. بنابراین، افراد مسن اغلب نوشیدن آب کافی را فراموش می کنند. کاهش مصرف آب در گروه های سنی بالاتر می تواند منجر به سرگیجه، اختلال هوشیاری یا آرامبخشی شود و حتی در موارد کم آبی شدید باید سرم تزریق شود.

چه زمانی به آب بیشتری نیاز داریم؟

اگر فردی حالت تهوع یا اسهال دارد، باید روزانه بیش از 1.5 لیتر آب مصرف کند. همچنین هنگام مصرف دارو باید آب بیشتری بنوشید.

ورم پا یکی از عوارضی است که کم آبی در بدن ایجاد می کند. تجمع آب در قسمتی از بدن زمانی اتفاق می افتد که بدن نتواند ورود و خروج آب را به دلیل اختلال در واکنش های شیمیایی تنظیم کند.

دیدگاهتان را بنویسید