ارزیابی سلامت روان افراد دارای نشانگرهای زیستی مغز



محققان یک شرکت فناوری در حال بومی سازی دستگاهی برای پایش سلامت ایرانیان هستند و به گفته آنها داده های این دستگاه علاوه بر پیشگیری از بیماری هایی مانند آلزایمر باعث بهبود عملکرد سازمان ها نیز می شود.

دکتر.. سروش لوراسپی یکی از محققین این پروژه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایرانوی درباره دستگاه آنالیز سیگنال مغز گفت: ما یک سری شاخص های شناختی در مغز داریم که می تواند به عنوان نشانگرهای زیستی مغز برای ارزیابی وضعیت سلامت افراد مورد استفاده قرار گیرد. همانطور که توسط علم پزشکی تعریف شده است، نشانگرهای زیستی شاخص هایی هستند که می توانند اطلاعاتی در مورد وضعیت سلامت فرد از طریق اندازه گیری های چند مرحله ای ارائه دهند.

وی فشار خون را نمونه ای از این بیومارکرها توصیف کرد و گفت: تعداد فشار خون اعلام شده نشانگر وضعیت سلامت فرد است و اگر بتوانیم چنین شاخص هایی را از عملکرد مغز فرد جمع آوری کنیم به ما امکان می دهد میزان توجه.” سطح حافظه یا سرعت یک فرد چقدر است.

لوراسپی با اشاره به اینکه چنین شاخص هایی بیانگر رفتار هر فرد است، تصریح کرد: بر این اساس دستگاهی طراحی کردیم که از طریق آن داده های مربوط به مغز هر فرد را جمع آوری و تجزیه و تحلیل می کنیم و بر اساس داده های به دست آمده می توان ذهنیت افراد را ارزیابی کرد. وضعیت سلامت مردم.”

او گفت: «داده‌های این دستگاه به ما کمک می‌کند تا از برخی بیماری‌ها در افراد پیشگیری کنیم و همچنین به ما امکان می‌دهد تا بسیاری از اتفاقات آینده را پیش‌بینی کنیم.»

این محقق افزود: به عنوان مثال، این پیش بینی ها به پیشگیری از حوادث برای یک کارمند خسته کمک می کند، در حالی که این روش می تواند از برخی بیماری ها مانند بیماری آلزایمر و اختلالات توجه در کودکان و بزرگسالان جلوگیری کند.

وی افزود: دانش در این راه با همکاری دانشگاه کمبریج توسعه یافته است و در حال بومی سازی این تکنیک در تحلیل داده های جامعه ایرانی هستیم زیرا اگر این آزمون ها بین المللی باشد برای استخراج داده ها نیاز به تحلیل داریم.

لوراسپی با تاکید بر اینکه نسخه ایرانی این محصول در صورت حمایت در حال توسعه است، افزود: در حال حاضر مراکز درمانی بیش از سایرین از این دستگاه استفاده کرده اند ضمن اینکه سازمان ها نیز از این دستگاه استقبال کرده اند. زیرا این دستگاه با بررسی سلامت روان کارکنان باعث بهبود سازمان ها خواهد شد. از سوی دیگر، سازمان ها از پرسشنامه برای ارزیابی وضعیت کارکنان به روش سنتی استفاده می کنند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید