معاون وزیر صنایع: اعداد نباید به منزله پیشرفت تلقی شود


به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدمهدی برادران امروز در نشست هم‌اندیشی اتحادیه‌های طلا و جواهر و بخش دولتی در اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به روند رو به رشد جلسات هم‌اندیشی، اظهار کرد: برگزاری این نشست‌ها از هر منظری به سمت هم‌افزایی برای اعتلای هنرصنعت طلا و جواهر گام برمی‌دارند و ما به عنوان مسئولان متولی باید با حل مشکلات مطرح شده، به سمت تولید صنعتی این حوزه برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: به نظر من اعداد و ارقام گرچه نشانه‌های خوبی هستند اما نباید به منزلۀ پیشرفت تلقی شوند، بلکه ما باید برای آیندۀ تولیدات و صادرات این هنر خلاق ارقام را ۱۰ برابر در نظر بگیریم و برای این هدف نیازمند برنامۀ مدون هستیم.

برادران تأکید کرد: در برنامۀ هفتم توسعه توجه به صنایع در دستور کار قرار دارد و هنر صنعت طلا و جواهر یکی از صنایعی است که می‌تواند ضعف‌های اقتصادی و رشد تولید را بهبود ببخشد.

وی ادامه داد: مشکلات مطرح شده در این جلسه قابل حل هستند و موانع و مشکلات وقتی امید به بهبود وجود داشته باشد، قابل تحمل می‌شوند.

وی از صدور پروانۀ بهره‌برداری از ۱۲ معدن در منطقۀ آذربایجان خبر داد و گفت: هنر خلاق طلا و جواهر ارزآفرین، اشتغال آفرین و به صرفه است و ما نباید اجازه بدهیم با موانع از این مزایا محروم شویم و باید برای تمام جنبه‌های این هنر صنعت از تولید گرفته تا توزیع برنامه بریزیم.

برادران تأکید کرد: درخواست‌های رؤسای اتحادیه‌ها و نمایندۀ گمرک در حوزه مالکیت شمش‌های وارداتی با جدیت پیگیری و نتایج آن در اسرع وقت منتشر خواهد شد.

۵۰۰ واحد تولیدی طلا در آذربایجان

میرمحمد پوراقدم شربیانی؛ رئیس اتحادیه طلا و جواهر آذربایجان‌شرقی در این نشست، گفت: هنر صنعت طلا و جواهر در ایران سابقه‌ای دو هزار و ۵۰۰ ساله دارد و تبریز دومین شهری است که اتحادیه طلا و جواهر در آن تأسیس شده است.

وی ادامه داد: اتحادیه طلا و جواهر در تبریز بیش از دو هزار عضو دارد و نزدیک به ۵۰۰ واحد تولیدی و خدمات تولیدی در این شهر مشغول به کار هستند و چنین پتانسیلی ما را بیش از پیش مجاب می‌کند که در راستای حل مشکلات پیش روی صادرات این صنعت قدم برداریم.

شربیانی افزود: چالش‌هایی بر سر راه صادرات این هنر صنعت وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها لزوم مراجعۀ تولیدکنندگان به تهران برای ارزش‌گذاری بر روی تولیدات توسط بانک مرکزی است و متأسفانه نمایندۀ بانک مرکزی نیز در این جلسه حضور ندارند که بتوانیم مشکل را با ایشان مطرح کنیم، علاوه بر این تأمین مواد اولیه که باید به‌صورت شمش باشد، نیز برای ما مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی تأکید کرد: مهم‌ترین خلأ ما در حوزۀ تولید و توزیع این هنر صنعت این است که ما از مزیت صرفۀ مقیاس نمی‌توانیم استفاده کنیم، چون تولیدکنندگان و چرخۀ تولیدات از یکدیگر منفک هستند و در جاهای متفاوتی مشغول به فعالیت هستند و ما طرح تجمیع زنجیرۀ تولید و توزیع را برای 5 استان ارائه داده‌ایم و امیدواریم به زودی عملیاتی شود.

بر اساس این گزارش، شربیانی از افتتاح همزمان نمایشگاه تولیدات مصنوعات طلا و جواهر در نمایشگاه بین‌المللی تبریز خبر داد و گفت: در بازدیدی که از نمایشگاه داشتم، حضور صنعتگران این عرصه را بی‌نظیر دیدم و می‌دانم که همۀ این عزیزان نه به خاطر منافع شخصی بلکه از روی تعصب حضور فعال دارند.

پایان پیام/60034




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دیدگاهتان را بنویسید