خواجوی کرمانی الهام بخش حافظ شیرازی بوده است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم اهدای دومین جایزه آینه‌دار دوران؛ نشان خواجوی کرمانی به حسین محجوبی دیروز دوشنبه ۱۸ دی در بنیاد ایران‌شناسی برگزار شد.

این‌رویداد با حضور محمدحسین رجبی دوانی، رییس بنیاد ایران‌شناسی، محمدعلی رجبی دوانی استاد دانشگاه شاهد و عضو پیوسته فرهنگستان هنر، حسین محجوبی هنرمند نقاش، سیده راضیه یاسینی، معاون پژوهشی بنیاد ایران‌شناسی؛ نسرین فقیه ملک‌مرزبان استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا (س)، سید عباس دعایی دبیر جایزه آیینه‌دار دوران، سید عبدالمجید شریف‌زاده مشاور عالی ریاست بنیاد ایران‌شناسی و جمعی از استادان، پژوهشگران و دانشجویان همراه بود.

در ابتدای نشست، علیرضا پورامید دبیر جلسه از قدردانی به‌عنوان یک صفت بسیار ارزشمند سخن گفت و افزود: علی‌رغم کم رنگی‌ها و بی‌مهری‌های برآمده از عصر مدرن، فرهیختگان ما در فرهنگِ غنی ایرانی، کماکان بسیار ارزشمند هستند. از بنیاد ایران‌شناسی که امروز میزبان یکی از پیردلان و فرهیختگان حوزه نقش و قلم، تصویر و تصّور است. چه خوب است که در روز خواجوی کرمانی، این شاعر بزرگ و بعد از یک دوره‌ای ۷۰۰-۸۰۰ ساله و با وجود شاعرانی همچون؛ استاد پاریزی، سعید سیرجانی، آقای مسرور، افضل کرمانی و همچنین شاعران معاصر همچون؛ مرحوم احمد ناظرزاده و علی اطهری باز هم می‌بینیم که خواجو همچنان در جایگاه استادی خویش باقی است.

در ادامه محمدحسین رجبی دوانی رئیس بنیاد ایران شناسی گفت: امروز نشانی که به نام خواجوی کرمانی است، تقدیم شخصیت ارزشمند و هنر بزرگ کشورمان استاد حسین محجوبی خواهد شد. خواجوی کرمانی، شخصیت بسیار بزرگی است. برخی از محققان بر این باورند که وی الهام‌بخش حافظ، شاعر بزرگ ایران زمین و افتخار عرصه ادبی هنر بوده است. کرمان در طول تاریخ، بزرگانی را به این کشور تقدیم کرده است.

وی با توجه به حادثه تروریستی غمبار و شهادت جمعی از هم‌وطنان در مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی گفت: جا دارد از شخصیت بزرگ و افتخار عصر حاضر که از خطه کرمان برخاسته بود، سردار دل‌ها، حاج قاسم سلیمانی، که سلام و درود خداوند بر او باد، یاد کنیم، سال‌روز شهادت این بزرگ مرد کرمانی را که تازگی پشت سر گذاشته‌ایم، جنایتکاران که چشم دیدن عظمت ایران را ندارند، با به خاک و خون کشیدن جمعی از ایرانیان در سال‌روز شهادت این مردِ بزرگ، مردم ایران و به‌خصوص مردم استان کرمان را داغدار کردند.

رییس بنیاد ایران‌شناسی گفت: وظیفه بنیاد ایران‌شناسی، معرفی و شناساندن هرچه بهتر افتخارات ایران‌زمین در ادوار گوناگون، به‌خصوص عصر حاضر و به‌ویژه برای نسل جوان است. مفاخر معاصر ایران باید به بهترین وجه ممکن در تمام عرصه‌های هنر ایران معرفی شوند، و یکی از مهم‌ترین وظایف بنیاد ایران‌شناسی، تجلیل از بزرگان عرصه علم، فرهنگ و هنر ایران‌زمین است. امروز بنیاد ایران‌شناسی، مفتخر به میزبانی یکی از استادان عرصه هنر و معماری، خوشنویسی و نقاشی در کشور عزیزمان استاد حسین محجوبی است.

در ادامه نسرین فقیه ملک‌مرزبان، استاد ادبیات دانشگاه الزهرا، درباره تجربه هنری و جایگاه مهم هنرمندان سخن گفت. وی به فرایند ایجاد یک اثر هنری با مرحله صفا اشاره داشت و گفت: «مرحله صفا، قابل ادراک است. تخیُل از طریق تجربه و با مقوله‌هایی که از ادراکات و دریافت‌های ذهنی ما به دست می‌آید، بازسازی می‌شود. استاد محجوبی دریافته‌اند که چگونه حس را تجربه کنند، وارد خلاقیت ذهن شوند و رنگ و طرح و نقش، مفاهیمی را به ما و شما ابلاغ کنند.

فقیه ملک مرزبان، با اشاره به اهمیت فهم هنر ایرانی و عشق به آن برای درک هویت ایرانی، اظهار داشت: «خواجوی کرمانی از جمله شاعرانی است که به نخل‌بند معروف است. خواجو تصاویر ذهنی و صور خیالی جدید و بسیار مبتکرانه‌ای دارد. خواجو نقش را دوست دارد و می‌فهمد، و در شعر خود، در مورد نقاشی صورت خیال را بسیار خوب ترسیم کرده است.

همچنین حسین محجوبی نیز در سخنانی کوتاه ضمن تقدیر و تشکر از برگزاری این مراسم، دریافت نشان خواجوی کرمانی را افتخاری برای خود برشمرد.

در ادامه این رویداد، با تقدیر از تلاش‌های حسین محجوبی در بزرگداشت چهره‌های فرهنگی کرمان توسط دبیر جایزه آینه‌دار دوران دومین نشان حواجوی کرمانی با همراهی استاد علی خسروی به ایشان اعطا شد.

رونمایی از تابلوی نقاشی جدید حسین محجوبی به احترام و یاد شاعر گران‌قدر، خواجوی کرمانی و نیز نمایش ۲۰ اثر نقاشی‌خط از هنرمندان کشور، با امضای یادبود پوستر «از باستانی پاریزی تا خواجوی کرمانی» از جمله برنامه‌های دیگر این رویداد بود.

دیدگاهتان را بنویسید