الجزیره: حوادث دریای سرخ ورشکستگی اخلاقی غرب را بر ملا کرد


رسانه قطری نوشت عدم اقدام آمریکا و انگلیس برای متوقف‌کردن حملات رژیم صهیونیستی به غزه در سایه حوادث در دریای سرخ، ورشکستگی اخلاقی غرب را برملا کردند.

به گزارش ایسنا، حملات هوایی آمریکا و انگلیس از ۱۲ ژانویه تاکنون به یمن که با حمایت استرالیا، کانادا و هلند و چند متحد دیگر آن‌ها انجام شده است، بار دیگر نشان داد چگونه اکثر کشورهای غربی «به سود و پول خود بیشتر از جان انسان‌ها اهمیت می‌دهند.»

الجزیره در این تحلیل که به قلم «احمد تویج» تحلیلگر و خبرنگار این رسانه منتشر کرده، با اشاره به جنایات ناشی از بمباران کور رژیم صهیونیستی علیه غزه از هفتم اکتبر تاکنون که بیش از ۲۸۰۰۰ شهید، بیش از یک میلیون آواره و تخریب اکثر نقاط این باریکه را به دنبال داشته است، نوشت: «محاصره تقریبا تمام عیار علیه نوار غزه باعث شده که مردمی که زنده مانده‌اند به آستانه قحطی برسند و پزشکان مجبور شوند بدون مواد بی حسی و بیهوشی و لوازم استریل عمل جراحی انجام دهند. دولت‌های غربی در مواجهه با این فاجعه انسانی غیرقابل انکار هیچ اقدام معناداری انجام ندادند. در حقیقت هم جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و هم ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس بارها صراحتا گفتند که حمایت بی قید و شرط از حملات اسرائیل به نوار غزه و تلاش‌های تل‌آویو برای ریشه‌کنی حماس را صرف نظر از هر هزینه‌ انسانی که ممکن است برای فلسطینی‌ها داشته باشد، ادامه خواهند داد.»

الجزیره در ادامه تصریح داشته است: «در نهایت آنچه که کشورهای غربی به عمل واداشت نه کشتن و قطع عضو کردن ده‌ها هزار غیرنظامی در غزه بلکه صرفا چند حمله غیرمرگبار مبارزان حوثی یمن (انصارالله) به کشتی‌های تجاری عبور کننده از تنگه استراتژیک باب المندب بود. روشن است که در اینجا دلارها و پوندهایی که در اثر هزینه‌های حملات برای کشتی‌رانی از دست رفته‌اند از نظر رهبران به اصطلاح “جهان آزاد” ارزششان بیشتر از رودخانه‌های خون مردم خاورمیانه است.»

الجزیره: حوادث دریای سرخ ورشکستگی اخلاقی غرب را بر ملا کرد
توقیف کشتی اسرائیلی گلکسی لیدر توسط ارتش یمن

احمد تویج در ادامه این تحلیل با اشاره به اهمیت دریای سرخ و همچنین تنگه باب المندب به عنوان یکی از مهم ترین آبراهه‌ها برای تجارت بین‌المللی نوشته است: «اسرائیل به این مسیر تجاری برای اکثر کالاهای خود متکی است. حوثی‌ها می‌گویند همین اتکای اسرائیل به این مسیر تجاری سبب شده آن‌ها شروع به رهگیری کشتی‌های تحت مالکیت اسرائیل یا عازم اسرائیل هنگام گذر از باب المندب کنند. آن‌ها گفتند اگر اسرائیل با آتش‌بس در غزه موافقت کند یا دست کم اجازه به ورود مقادیر کافی از کمک‌های بشردوستانه به این باریکه بدهد حملاتشان را متوقف خواهند کرد.»

یمن در حمایت از غزه با آغاز حملات خود در ۳۱ اکتبر و انجام ده‌ها عملیات پس از آن، تلاش‌های آمریکا و انگلیس را برای شکستن محاصره تحمیل شده بر رژیم صهیونیستی در سراسر دریای سرخ ناکام گذاشته و این عملیات حتی از ناکام گذاشتن این تلاش‌ها فراتر رفته و صنعا در پی حملات ائتلاف آمریکایی به مناطق مختلف یمن، اهداف خود را گسترش داده و حالا کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی را نیز شامل شود.

کارشناسان در این باره معتقدند که عملیات بی‌سابقه ارتش یمن علاوه بر اینکه مانع از تلاش‌های آمریکا و انگلیس برای شکستن محاصره دریایی رژیم صهیونیستی شد، توان نظامی را نشان داد که واشنگتن از آن بی‌اطلاع بود و در واقع معادلات آن را به هم ریخت.

تحلیلگر شبکه الجزیره با اشاره به اینکه حملات ارتش یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ تا کنون تلفاتی در میان خدمه غیرنظامی به جا نگذاشته اما از طرف دیگر خسارات اقتصادی چشمگیری را به این رژیم و حامیانش تحمیل کرده است و طبق برآوردها بندر ایلات رژیم صهیونیستی از ابتدای حملات یمنی‌ها در دریای سرخ شاهد سقوط ۸۵ درصدی فعالیت خود بوده است.

الجزیره: حوادث دریای سرخ ورشکستگی اخلاقی غرب را بر ملا کرد
حملات رژیم صهیونیستی به غزه

در ادامه این تحلیل آمده است: «این حملات همچنین باعث شد که برخی از شرکت‌های بزرگ کشتی‌رانی شامل بریتیش پترولیوم و شل، عملیات‌ خود را در دریای سرخ به طور کامل معلق کنند. تعلیق این عملیات‌ باعث ایجاد تاخیرهای شدید در تحویل کالاها و همچنین افزایش بی سابقه هزینه‌های کشتی‌رانی شده است. طبق جدیدترین آمارهای موجود، هزینه‌های کشتی رانی امروز ۳۲۹ درصد بیشتر از زمانی که هنوز اختلال در این مسیر مهم کشتی‌رانی در ماه نوامبر شروع نشده بود، است.»

احمد تویج تاکید کرد کشورهای غربی می‌توانستند با وادار کردن رژیم صهیونیستی به متوقف کردن نسل‌کشی در غزه و پایان دادن به اشغال اراضی فلسطین، از کل این اتفاقات جلوگیری کرده و جان تعداد خیلی زیادی از فلسطینی‌ها را نجات دهند. با این وجود رهبران غرب نخواستند با امر کردن به تل‌آویو برای متوقف کردن کشتار فلسطینی‌ها موجبات ناراحتی این متحد خود را فراهم آورند بلکه به جایش تصمیم گرفتند خودشان وارد یک کارزار بمباران دیگر علیه یکی از فقیرترین کشورهای جهان شوند.

او نتیجه گیری می کند: «آن‌ها با این اقدام نشان دادند که نه فقط اهمیتی به یک قتل عام دسته جمعی ارتکاب یافته از سوی یکی از متحدان خود نمی‌دهند بلکه همچنین برای حاشیه سود غول‌های تجاری بزرگ غرب خیلی بیشتر از جان مردم منطقه ارزش قائل هستند.»

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید