ذهن باز یعنی چه؟ چگونه ذهن خود را باز کنیم؟


باز بودن یک ویژگی مثبت است، اما آیا تا به حال فکر کرده اید که ذهن باز یعنی چه؟ ممکن است افرادی را دیده باشید که چیزی خلاف عقایدشان می شنوند، مقاومت می کنند، عصبانی می شوند و به دنبال اثبات نظرشان هستند. شاید دیده باشید که مردم چیزی را می شنوند که خلاف عقایدشان است، گوش می دهند، منطقی آن را تحلیل می کنند و اگر چیزی که می شنوند درست باشد، آن را می پذیرند. تفاوت این دو گروه به خاطر باز و بسته بودن آنهاست. در این مقاله به بررسی همین مشکل می پردازیم.

ذهن باز یعنی چه؟

باز بودن ذهن تعاریف مختلفی دارد و این مفهوم از جنبه های مختلف قابل بررسی است. بیایید تعاریف مختلف این مفهوم را بررسی کنیم تا به معنای باز بودن ذهن برسیم.

  • ذهن باز در برابر تعصب به کار می رود و مترادف با پذیرش ایده ها و استدلال هایی است که با عقاید فرد متفاوت است.
  • از دیدگاه روان‌شناختی، ذهن باز به معنای تمایل به بررسی دیدگاه‌های دیگر در مورد یک موضوع است.
  • فعال بودن، جستجوی اطلاعات و پرسیدن سوالاتی که باورها، الگوها و چارچوب های فکری را به چالش می کشد، تعریف دیگری از ذهن باز است.

ذهن باز بودن فواید زیادی در زندگی شخصی و حرفه ای افراد دارد. این ویژگی به آنها کمک می کند تا مسائل مختلف را بدون قضاوت مطالعه کنند و بدون تعصب فکری انتقادی کنند. گشاده رویی یعنی به صفر و صد فکر نکنی و به 50 هم فکر کنی. این ویژگی به شما کمک می کند تا به راحتی از منطقه راحتی خود خارج شوید، به دنبال تجربیات جدید باشید و مشکلات را خلاقانه تر حل کنید.

ذهن باز ذهنی است که در هر شرایطی آماده پذیرش مطالب جدید و آموختن تجربیات جدید است و به مسیری تکراری نمی چسبد.

ویژگی های برون گرا

با توجه به ویژگی های فرد و واکنشی که نسبت به ایده ها و حرفه های جدید نشان می دهد، می توان تشخیص داد که ذهن باز است یا خیر. دانستن این ویژگی‌ها به شما کمک می‌کند بفهمید ذهنتان باز است یا بسته. ویژگی های افراد آزاد اندیش و غیر متعصب عبارتند از:

  • آنها مشتاق شنیدن نظرات دیگران هستند.
  • آنها در به چالش کشیدن عقاید و باورهای خود تردیدی ندارند.
  • وقتی اشتباه می کنند، عصبانی نمی شوند.
  • آنها توانایی همدلی و درک دیگران را دارند.
  • آنها به آنچه دیگران فکر می کنند و آنچه فکر می کنند فکر می کنند.
  • با وجود تجربه و دانش، متواضع هستند.
  • آنها به آزادی بیان اعتقاد دارند و حتی نظرات مخالف را می پذیرند و بررسی می کنند.

آزمایشی برای تشخیص ذهن باز و بسته

موضوع بحث برانگیز را انتخاب کنید. این می تواند هر چیزی از تغییرات آب و هوا و گرم شدن زمین گرفته تا محدودیت هایی باشد که قوانین برای شهروندان اعمال می کند. تصمیم بگیرید که چه کاری می خواهید انجام دهید و آیا موافق هستید یا خیر. نظرات خود را روی یک کاغذ بنویسید تا بعداً آنها را تغییر ندهید.

حالا به منابع مختلف بروید و نظرات افراد مختلف را بخوانید. حتی می توانید از دوستان و آشنایان خود در این مورد سوال کنید. استدلال های مختلف در مورد موضوع را بررسی کنید و در صورت نیاز آنها را یادداشت کنید. ببینید چگونه با نظرات مختلف برخورد می کنید. آیا می‌خواهید منظور خود را برسانید یا می‌خواهید طرف مقابل را با استدلال‌های منطقی متقاعد کنید؟ ممکن است پس از بررسی سایر استدلال ها متقاعد شوید که آنها درست هستند. این یک تمرین ساده است، اما نیاز به زمان و حوصله دارد و در نهایت به خوبی نشان می دهد که فرد متعصب یا ذهن باز است.

تفاوت بین برونگراها و متعصبان چیست؟

کسانی که متعصبانه بر عقاید خود پافشاری می کنند، برعکس کسانی هستند که ذهن باز دارند. متعصبان فقط به دیدگاه خود نگاه می کنند و به نظرات دیگران توجهی ندارند. اگر کسی با آنها مخالفت کند به او توهین می کنند و ممکن است به او توهین کنند.

گاهی اوقات، افراد برون گرا در مورد مسائل خاصی تعصب دارند. به عنوان مثال، ممکن است فردی در محیط کار بسیار خلاق باشد و از ایده های مختلف استقبال کند، اما ممکن است اعتقادات مذهبی متعصبانه داشته باشد و دیدگاه های مخالف را نپذیرد.

نکته مهمی که باید بدانید این است که ذهن باز به این معنا نیست که فرد به چیزی اعتقاد ندارد و هر چیزی را که می شنود می پذیرد. افراد برون گرا نیز باورهای خاص خود را دارند، اما می توانند دیدگاه های مختلف را بدون تعصب در نظر بگیرند و بررسی کنند. آنها با افراد دارای عقاید مختلف با احترام و همدلی رفتار می کنند. این افراد گاهی سعی می کنند دیگران را ترغیب کنند تا نظرات خود را به اشتراک بگذارند، زیرا به طور منطقی به این نتیجه رسیده اند که مخاطبان خود اشتباه می کنند و بهتر است نظر صحیح را بدانند.

چه عواملی بر باز بودن ذهن تأثیر می گذارد؟

هیچ کس نابردبار به دنیا نمی آید. کودکان به دلیل تربیت، تأثیرات محیطی و تجربیات زندگی نسبت به ایده‌های جدید بی‌تحمل یا پذیرا می‌شوند. در زیر در مورد عوامل موثر بر باز بودن ذهن نوشته ایم.

  • ویژگی های شخصیتی: بخشی از ویژگی های شخصیتی افراد ذاتی و بخشی اکتسابی است.
  • دانش و تجربه: تحقیقات نشان می‌دهد که افراد تمایل بیشتری نسبت به حوزه تخصصی خود دارند. وقتی مردم معتقدند که وضعیت بهتری نسبت به دیگران دارند، کمتر نظر آنها را می شنوند و می پذیرند.
  • نرخ پذیرش عدم قطعیت: افرادی که به راحتی با شک ها کنار می آیند و می دانند هیچ چیز قطعی نیست، بیشتر به مسائل مختلف فکر می کنند و می پذیرند. این افراد از ریسک کردن خجالتی نیستند و آماده پذیرش چالش های جدید هستند.

مزایای ذهن باز چیست؟

ذهن باز و خلاق

  • عرض بیشتر: افراد برونگرا چیزهای جدیدی در مورد دنیا، زندگی و حتی خودشان می آموزند و دیدگاهی متفاوت دارند.
  • علاقه مند به تجربیات جدید: افراد برون گرا پذیرای چالش ها و تجربیات جدید هستند و از هر تجربه چیزی یاد می گیرند.
  • توسعه خود: دیدگاه متفاوت و اشتیاق به تجربیات جدید دریچه های زیادی را به روی افراد می گشاید و منجر به رشد شخصی آنها می شود.
  • ذهنیت قوی: باز نگه داشتن ذهن برای تجربیات و ایده های جدید به افراد کمک می کند تا ذهنیتی قوی و پرانرژی داشته باشند که حتی در شرایط سخت نیز مثبت باقی می ماند. ذهنیت قوی آنها تجربیات جدیدی را در زندگی آنها ایجاد می کند.
  • افزایش احساس شادی: افراد متعصب اغلب احساسات منفی دارند، اما افرادی که با دید باز به مسائل نگاه می کنند، نسبت به آینده و زندگی خوشبین هستند.
  • یادگیری مستمر: متعصبان ممکن است حتی یک صفحه از یک کتاب جدید درباره اعتقادات خود یا سایر مسائل سال را نخوانند. آنها به یادگیری ادامه نمی دهند، اما باز بودن ذهن انسان آنها را مجبور به یادگیری مداوم می کند. افراد برون گرا کتاب ها و مقالات جدید می خوانند، با افراد مختلف صحبت می کنند و از تجربیات آنها برای یادگیری بیشتر استفاده می کنند.

حل مشکلات زندگی با دید باز آسان تر می شود، زیرا هر دوی شما دیدگاه خوش بینانه تری خواهید داشت و با آنها انعطاف پذیرتر خواهید بود.

چگونه ذهن خود را باز کنیم؟

خوشبختانه ذهن باز بودن یک مهارت آموخته شده است و هرکسی می تواند با تکرار و تمرین ذهن خود را باز کند، اما متاسفانه ذهن ما در مقابل تغییر مقاومت می کند، بنابراین باز کردن ذهن متعصب نیاز به تکرار و تمرین دارد. برای این کار باید آموزه های قبلی و آنچه فکر می کنید می دانید را کنار بگذارید و مانند یک کودک کنجکاو به دنبال تجربیات و چالش های جدید باشید. در اینجا چند راه وجود دارد که به شما کمک می کند بازتر باشید.

  • با سوگیری های شناختی مقابله کنید و دیدگاهی بی طرفانه نسبت به مسائل داشته باشید. تعصب به دلایل مختلفی از جمله تأیید دیگران از آنها، مطابقت با جامعه یا حتی دانش و تجربه رخ می دهد. در هر صورت باید بتوانید بی طرفانه به مسائل مختلف نگاه کنید.
  • از گفتن “نمی دانم” نترسید. سوال بپرسید، به روال معمول خود شک کنید و راه های جدیدی پیدا کنید.
  • اولین واکنشی که مردم با شنیدن نظر مخالف دریافت می کنند این است که بایستند و سعی کنند از عقیده خود دفاع کنند. این کار را برای تمرین ذهن باز انجام ندهید. با افرادی که با شما مخالف هستند صبور باشید و به آنچه می گویند گوش دهید.
  • پذیرش و گشودگی ذهن انسان نسبت به موضوعاتی که در آن احساس می کنند متخصص هستند رو به کاهش است. تواضع ذهنی را تمرین کنید و همیشه به یاد داشته باشید که شما دانای کل نیستید. با این کار از چیزهای جدیدی که می توانید یاد بگیرید استقبال خواهید کرد.
  • تفکر خلاق را تمرین کنید. ممکن است لازم باشد نسبت به افکار فعلی خود شک داشته باشید.
  • به خودتان اجازه دهید که اشتباه کنید.

اخرین حرف

افراد برونگرا به جای مبارزه برای اثبات حق با خود، با منطق و استدلال سروکار دارند. گشودگی مفهومی مثبت است که خلاقیت، تفکر انتقادی، تفکر منطقی، تحلیل و تفکر بدون تعصب را آموزش می دهد.


نحوه خرید - مجموعه صوتی برای یادگیری، هوش و حافظه

تکنیک هایی برای ذخیره و بازیابی اطلاعات به موقع




دیدگاهتان را بنویسید