سه ماهه چهارم بارداری؛ برخورد با شرایط پس از تولد کودک


شاید فکر کنید که بارداری 9 ماه پس از زایمان به پایان می رسد، اما آیا تا به حال در مورد سه ماهه آخر بارداری چیزی شنیده اید؟ بسیاری از متخصصان سلامت معتقدند که تجربیات عاطفی و فیزیکی مادر پس از زایمان افزایش می یابد. علاوه بر این، کودک شما وارد دنیای جدیدی شده است که شبیه به محیطی که چندین ماه در آن زندگی کرده است، نیست. 12 هفته اول پس از زایمان پر از عوارض است. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تا از این طریق عبور کنید. با ما بمان

سه ماهه چهارم بارداری چیست؟

سه ماهه چهارم دوره انتقالی است که از تولد تا 12 هفته پس از تولد طول می کشد. در این مدت، کودک شما با دنیای اطراف شما سازگار می شود و شما نیز با کودک خود سازگار می شوید. اگرچه اعتقاد بر این است که این دوره همیشه سرشار از شادی است، اما می تواند برای والدین از نظر جسمی و روحی بسیار ناامید کننده باشد. کودک نیز در این دوره تغییرات زیادی می کند.

کارشناسان معتقدند حتی نوزادانی که به موقع متولد می شوند نیز نارس به دنیا می آیند و بهتر است والدین آنها را به مدت 3 ماه به عنوان جنین خارج از رحم در نظر بگیرند. همچنین، یادگیری مراقبت از نوزاد برای والدین جدید آسان نخواهد بود و آنها باید نگران تسلط بر مهارت هایی مانند قنداق کردن و تشخیص انواع گریه نوزاد خود باشند.

مادری که به تازگی زایمان کرده است از مشکلاتی مانند درد پس از زایمان، شیردهی و اختلالات هورمونی رنج می برد. کمبود خواب باعث افزایش فشار بر والدین می شود.

شکل سه ماهه چهارم بارداری برای کودک چگونه است؟

ممکن است فکر کنید که سه ماه اول زندگی کودک شما به خوردن و خوابیدن بستگی دارد، اما فعالیت های سلولی زیادی در این مرحله اتفاق می افتد و می توانید رشد و تکامل کودک را به وضوح مشاهده کنید. در زمانی که نوزاد به 3 ماهگی می رسد، شخصیتی در حال ظهور، ذهنی کنجکاو و مهارت های حرکتی اولیه دارد. در این زمان می توانید نقش مهمی در رشد کودک خود داشته باشید.

چرا این دوره مهم است؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا این دوره از زندگی کودک حساس است. گفته می شود که نوزاد هنوز برای تولد آماده نیست زیرا سیستم عصبی و مغز او هنوز به طور کامل رشد نکرده است. تشکیل مسیرهای عصبی مهمی که به او اجازه می دهد مهارت هایی مانند لبخند زدن را به دست آورد، زمان می برد.

خوشبختانه با برقراری ارتباط با فرزندتان می توانید سلول های مغزی او را تقویت کنید. مثلاً او را در آغوش بگیرید، به آرامی تکانش دهید و با او صحبت کنید تا فعالیت بیشتری در مغزش ایجاد شود. همچنین، اگرچه نوزاد در بدو تولد دارای حواس پنجگانه بود، اما به زمان بیشتری برای رشد نیاز دارد. نوزادان می توانند اجسام تیره و روشن را با فاصله 20 تا 25 سانتی متر از هم تشخیص دهند، اما در پایان سه ماهه چهارم، می توانند اشیاء کوچکتر را ببینند و متوجه رنگ ها شوند.

سه ماهه چهارم همچنین فرصتی برای رشد و رشد عضلات کودک شما فراهم می کند. نوزاد در بدو تولد طیف وسیعی از رفلکس ها یا رفلکس های غیرارادی دارد که باعث می شود او با صدای بلند واکنش نشان دهد، اشیا را بگیرد، بمکد و به دنبال غذا بگردد. در طول سه ماه اول زندگی، این اقدامات ارادی تر و توسط کودک کنترل می شود.

وقتی کودک شما به دنیا می آید، در چند هفته اول نمی تواند سر خود را بالا نگه دارد. البته، اگر زمانی که بیدار است او را برای مدت کوتاهی روی شکمش بگذارید، به او کمک خواهید کرد تا به سرعت توانایی خود را برای بالا نگه داشتن سر خود به دست آورد. کودک شما خیلی سریع بر این کارها مسلط می شود و ماهیچه های او قوی تر می شوند.

آنها به غذا نیاز دارند

نوزادان سریع غذا می خورند. غذای کودک شیر مادر باشد یا شیرخشک فرقی نمی کند و در هر صورت باید 8 تا 12 بار در روز، یعنی هر دو یا سه ساعت یک بار به او داده شود. نوزادان پس از تولد در هر بار شیر خوردن حدود 30 میلی لیتر شیر می نوشند که به تدریج به 60 تا 90 میلی لیتر در 2 هفته آخر و 120 تا 180 میلی لیتر در 3 ماهگی افزایش می یابد.

نوزادان به طور ناگهانی رشد می کنند، بنابراین ممکن است متوجه شوید که کودک شما گاهی به غذای بیشتری نیاز دارد. هنگامی که نیاز به غذا افزایش می یابد، ممکن است مجبور شوید هر ساعت به کودک خود غذا بدهید، بنابراین به غریزه خود اعتماد کنید و به نشانه های گرسنگی دایناها بیشتر توجه کنید.

اگر کودک شما مدام در حال افزایش وزن است و پوشک او مدام کثیف می شود، مطمئن شوید که او نیازهای غذایی خود را تامین می کند.

نیاز به خواب

خواب نوزادان در سه ماه آخر بارداری

خواب نوزاد در این دوران مسئله مهمی است. نوزاد تازه متولد شده 14 تا 17 ساعت در روز می خوابد. متأسفانه، این یک برنامه خواب نامنظم است. نوزادان چرخه خواب کوتاه تری دارند و سریعتر از خواب بیدار می شوند. علاوه بر این، بسیاری از نوزادان هنگام تولد تفاوت شب و روز را نمی دانند و چرخه خواب کسل کننده ای را برای والدین خود ایجاد می کنند.

خوشبختانه در حدود 6 تا 8 هفتگی، نوزادان در طول روز کمتر می خوابند و شب ها بیشتر می خوابند. اکثر نوزادان در چند ماه اول شب ها نمی خوابند (بیشتر تا 4 تا 6 ماهگی نیاز به شیر خوردن در شب دارند)، اما هر چه به پایان سه ماهه چهارم نزدیک می شوید، شب های بیشتری از خواب بیدار می شوند.

معنی گریه های مختلف نوزاد

گریه نوزادان راهی برای برقراری ارتباط است. اینگونه به شما می گویند که پوشک خود را خیس کرده اند، خسته هستند، عذاب می کشند، ناراحت هستند یا گرسنه هستند. شنیدن صدای گریه مداوم کودک می تواند ناراحت کننده باشد، اما خوب است بدانید که گریه کردن کاملا طبیعی است و معمولا در هفته ششم به اوج خود می رسد و تا پایان سه ماهه سوم بارداری کاهش می یابد.

اگر نوزاد سالم به مدت 3 هفته 3 ساعت در روز گریه کند، ممکن است کولیک یا قولنج داشته باشد. اگرچه بسیاری از مردم بر این باورند که قولنج ناشی از مشکلات گوارشی است، اما علت اصلی آن هنوز ناشناخته است. در آغوش گرفتن و در آغوش گرفتن نوزاد یکی از مهم ترین مراحل گریه است، اما ممکن است گریه را به طور کامل متوقف نکند. برفک دهان ممکن است سخت باشد، اما موقتی است و معمولاً تا پایان 3 ماهگی از بین می رود.

وظایف والدین در سه ماه آخر بارداری

خوشبختانه، هر کاری که برای فرزندتان انجام دهید، او را خوشحال نمی کند. به عنوان مثال، در آغوش گرفتن او، او را برای مدت طولانی وابسته نمی کند، بنابراین می توانید هر چقدر که می خواهید او را در آغوش بگیرید. عشق و توجه شما باعث رشد و شکوفایی بیشتر فرزندتان می شود. علاوه بر این، می توانید از این روش ها برای مراقبت از کودک خود استفاده کنید:

1. کندق، کردستان

محدود کردن حرکت دست و پای کودک می تواند او را به سرعت آرام کند. این باعث می شود که او احساس کند در رحم مادرش است و می تواند واکنش مورو (لرزش اندام ها به دلیل صداهای بلند یا حرکت ناگهانی) را کاهش دهد. بعلاوه، لباس های روکش دار به خواب بهتر کودک شما کمک می کند. به خاطر داشته باشید که قنداق کردن نیز چرخه ای مانند سه ماهه آخر دارد و زمانی که نوزاد شروع به غلتیدن می کند، دیگر نباید آن را بغلتانید.

2. خواباندن نوزاد به پهلو یا روی شکم

اگرچه کودک همیشه باید به پشت دراز بکشد، اما گاهی اوقات می توانید کودک عصبانی خود را به پهلو بخوابانید یا روی شانه خود بخوابانید و به آرامی شکمش را فشار دهید تا آرام شود.

3. صداهای آرامش بخش ایجاد کنید

صداها شبیه صداهای داخل رحم است که به خوبی کودک را آرام می کند. صداهای مختلف می توانند موقعیت خواب راحت را فراهم کنند.

4. عزیزم که دوستش داری

در طول 9 ماه بارداری خود مانند یک درخشش در حال حرکت بودید. حرکات مداوم برای حرکت دادن نوزاد به عقب و جلو برای خوابیدن در رحم. هنگامی که به دنیا آمدید، می توانید به آرامی کودک خود را در آغوش بگیرید و تکان دهید، او را در نانو قرار دهید یا از بانوج های مخصوص استفاده کنید. حرکات و سرعت های مختلف را امتحان کنید تا راحت ترین حالت را برای کودک خود پیدا کنید.

5. قابلیت مکیدن را فراهم می کند

مکیدن یک رفلکس غیرارادی است که می تواند کودک شما را آرام کند. استفاده از پستانک آرامش را برای او آسان تر می کند. به خاطر داشته باشید که اگر کودک با شیر مادر تغذیه می شود، بهتر است چند هفته صبر کنید تا به کودک پستانک بدهید تا دچار سردرگمی نشوید.

6. سایر اقدامات

برخی از نوزادان با آب و حمام کردن تسکین زیادی می یابند. برخی دیگر از ماساژ ملایم کودک لذت می برند. اگر برای در آغوش گرفتن نوزاد از آغوش استفاده می کنید، بازوهای شما آزاد می شود و کودک از لمس شما لذت می برد. به خاطر داشته باشید که محرک های محیطی به راحتی کودکان را آزار می دهند، بنابراین نور و صداهای اطراف آنها را ملایم نگه دارید.

سه ماهه چهارم بارداری والدین چگونه است؟

سه ماهه چهارم بارداری برای مادر چه شکلی است؟

بچه دار شدن یک تغییر بزرگ است و شما را مسئول مراقبت از یک انسان بسیار کوچک و بی دفاع می کند. روزهای اولیه کودکی سرگرم کننده و در عین حال خسته کننده است. این چالش 12 هفته ای نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد و می تواند باعث خستگی زیادی شود. به همان اندازه که می خواهید از هر لحظه آن لذت ببرید، منتظر مسیر آسان تر و قابل پیش بینی تری خواهید بود.

عوارض سه ماهه چهارم بارداری

این دوره برای هر مادری متفاوت است و افراد عوارض و احساسات یکسانی را تجربه نمی کنند. برخی از عوارض جانبی را می توان انتظار داشت، مانند:

  • خون ریزی؛
  • بهبود زخم (سزارین یا پارگی و اپیزیوتومی در حین زایمان طبیعی)؛
  • خستگی.

سایر عوارض شایع در بین مادران عبارتند از:

  • افتادگی رحم به دلیل ضعف کف لگن.
  • درد قفسه سینه که می تواند ناشی از ترک خوردگی نوک پستان یا حتی التهاب غدد پستانی باشد.
  • جدا شدن شکم یعنی جدا شدن ماهیچه های شکم;
  • ریزش مو به دلیل تغییرات هورمونی.
  • افسردگی پس از زایمان که حدود 10 تا 15 درصد مادران را تحت تاثیر قرار می دهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بدن در 9 ماه بارداری دچار تغییرات زیادی می شود. بهبودی پس از این دوره مدتی طول خواهد کشید، اما در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر ضروری است که از پزشک یا ماما کمک بگیرید:

  • خونریزی یا لخته شدن شدید.
  • دمای بدن یا تب بالا.
  • ترشحات واژن با بوی بد.
  • یک توده سخت یا دردناک در قفسه سینه.
  • قرمزی، گرما یا تخلیه در اطراف بخیه ها.
  • درد، حساسیت یا گرما در پاها.

نتایجی که اظهار شده

شما تا تمام دوران بارداری خود تا سه ماهه آخر صبر خواهید کرد، زمانی که نوزاد شما در نهایت متولد می شود و شما به طور رسمی مادر یا پدر هستید. البته باید در نظر داشته باشید که مراقبت از این دوران بسیار مهم است و عادت کردن به شرایط جدید به همان اندازه که برای شما سخت است، برای فرزندتان نیز سخت خواهد بود. با رعایت نکات مراقبتی و استفاده از روش های آرامش بخشی برای نوزاد می توانید دوران خوب و لذت بخشی را سپری کنید.

لطفا تجربه خود از سه ماهه آخر بارداری را با ما و سایر والدین به اشتراک بگذارید.

هشدار این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر


پیوست کتاب الکترونیکی

اگر می خواهید علت بسیاری از رفتارهای عاطفی شریک یا حتی خودتان در یک رابطه را بفهمید، حتما این کتاب را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید