تهیه کنندگان فیلم امروز «بی ریشه» هستند/ از پتانسیل فیلم کوتاه خبر ندارم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان، دومین دوره از هفتمین دوره وقفه فیلم کوتاه روز دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه با حضور ۴ فیلم کوتاه داستانی برگزار شد.

در این نشست فیلم های کوتاه «خنده بی دلیل، دیر» ساخته سجاد ایمانی، «جان داد» به کارگردانی سهیلا پورمحمدی، «دشینا» به کارگردانی سامان تفریشی و انیمیشن کوتاه «پرنده باز» به کارگردانی سید احمد. جعفریان نشان داده شد. با حضور سینما محمد محمد پخش شد.

مشکل سینمای امروز بی توجهی به فیلم کوتاه است

محمدتقی فهیم با اشاره به علاقه خود به فیلم کوتاه گفت: هر بار که فیلم کوتاهی را می بینم در فیلم کوتاه آن چیزی را می یابم که ما را از ابتدا عاشق سینما کرده است. اگر سینمای بالای ما امروز این وضعیت را دارد به این دلیل است که از این ذخیره استفاده نمی کند. همه فیلمسازان و تهیه کنندگان قدیمی همیشه استعدادیابی می کردند و آن را از زمین می آوردند. اما امروز تهیه کنندگان سینما و تلویزیون پشت میزهای خود نشسته اند و به لیستی که جلوی آنهاست خیره شده اند. نتیجه همان سینمای چند ژانر و متنوعی است که امروز می بینیم.

وی افزود: درختانی که در باغ دائماً آبیاری می شوند، ریشه تنبلی دارند، اما درختانی که در باغ رشد می کنند و رسا هستند، ریشه هایشان دائماً به دنبال آب هستند و قوی می شوند. به نظر می رسد تولیدکنندگان امروز ما بی ریشه هستند. پیشنهاد من این است که انجمن سینمای جوان از تهیه کنندگان دعوت کند به این گردهمایی ها بیایند و فیلم های کوتاه را تماشا کنند. انرژی، استعداد و استعداد واقعی اینجاست.

فهیم درباره جان داد گفت: زمانی که هیئت داوران جشنواره بودم به این فیلم رای دادم و به آن جایزه دادیم و قاعدتاً نباید درباره آن بد بگویم. اما این فیلم بهتر از فیلم هایی بود که دیدیم و ویژگی های مثبتی داشت اما وقتی از منظر انتقادی به آن نگاه می کنیم با قضاوت فرق می کند. فیلم قرار است داستان این دختر را برای ما تعریف کند و ما باید با دختر همذات پنداری کنیم و جای او را بگیریم. اما چه کسی با این دختر همدردی می کند؟ من به عنوان مخاطب این حس را نداشتم. من در این فیلم اغلب با مردان ملاقات و آشنا می شوم و این تخلف از قصد کارگردان است. مهمترین و مهم ترین جای فیلم جایی است که پدر به دخترش می گوید اگر من این ماهی ها را نمی گرفتم چگونه می خواست زندگی کند؟ این موضوع اصلی در جامعه امروز ماست. اتفاقا از نظر فیلمبرداری هم بهترین سکانس سینمایی است.

یک فیلم کوتاه تبدیل به یک فیلم بلند حرفه ای شد

همانطور که محمدتقی فهیم درباره فیلم خنده های عزیز بی دلیل گفت: مشکل اصلی این فیلم برخلاف ژان بابا فیلمنامه آن است، فیلم در مرحله اجرا یک فیلم واقعی است و به نظر من حرفه ای تر است. از خیلی از فیلم های داستانی امروزی فیلم کوتاه امروزی یک اثر تجربی است که برخی به دنبال آن هستند.این فیلم یک فیلم کامل است که باید دید.داستان «سینمای تجربی» متفاوت است، این یک بحث است و نمی توان این آثار را تجربی دانست. سینما

وی افزود: «خنده بی دلیل» نمونه ای از فیلم های کوتاهی است که می تواند اکران بزرگ را به نمایش بگذارد. کارگردان تا حدودی به ابزار دسترسی داشت. اگر کارگردان ابزار را کاملاً بشناسد، می تواند یک کنش منطقی ایجاد کند و ما می توانیم با آن ارتباط برقرار کنیم.

داستان بورخس، قاچاق انسان و جهنم خودساخته

فهیم همچنین درباره فیلم «استیکر» گفت: هر داستانی را می توان به هر شکلی تعریف کرد و این فیلم نیز تعریف آقای تریشی از داستان بورخس است، من این داستان را خیلی دوست دارم و سال ها پیش آن را خوانده ام. شخص راوی این داستان، خود بورخس است، انگار کسی با او روبرو شده است. این داستان شاهکار است اما به نظر من آقای تفریچی آن را خراب کرده است! که ذلت دلال همیشه با اوست و هرگز از بین نمی رود.این نکته.

فرید سجادی حسینی بازیگر پیشکسوت سینما درباره همکاری خود با سینماگران جوان در فیلم های کوتاه به بهانه حضور در فیلم «دشانا» گفت: سال هاست که آقای تفریشی را می شناسم و از قبل با ایده های ایشان آشنا بودم.دیدگاه هایی درباره سینما. اما در کل به همکارانم اعتماد دارم ممکن است گاهی موفق نباشند اما ایده های زیادی دارند و بهترین ها و جدیدترین های ما را می بینند.ما هم از جوان بودن این فیلمسازان خوشحالیم.همه زحمت کشیدند انجام آن، و برای ما بزرگترها سخت تر بود.

انیمیشن کوتاه «پرنده باز» ساخته سیداحمد جعفریان به دلیل عدم حضور این کارگردان مورد انتقاد قرار نگرفت.

دیدگاهتان را بنویسید