سکه 4200 ترخیص رسمی از گمرک



در نهایت با اعلام گمرک ایران، نرخ 4200 از محاسبه حقوق ورودی حذف و نرخ ETS (نرخ نزدیک به بازار) جایگزین شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، سوم خردادماه و با ابلاغ بخشنامه گمرک ایران برای واردات به گمرکات اجرایی، جزئیات قانون بودجه به منظور تغییر مبنای محاسبه حقوق ورودی ابلاغ شد. اواسط فروردین ماه سال جاری با ابلاغ قانون بودجه، گمرک ایران در حوزه فناوری اطلاعات و امنیت سایبری وی خواستار اعمال نرخ «خدمات آزمون آموزشی» در سامانه جامع گمرکی برای محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی بر اساس الزامات قانون بودجه شده بود. بعداً مقرر شد برای کاهش اثرات تورمی این تغییر، سود تجارت و تعرفه کالاهای غیرضروری نیز کاهش یابد. و بنابراین، در اواسط ماه مه، سود تجاری و تعرفه ها روی 440 کلاس کالا کاهش یافت اما گفته شد کاهش تعرفه سایر کالاهای وعده داده شده در دستور کار قرار گرفته است.

نرخ حاشیه بازار به حق ورودی رسید

اما اطلاعیه اخیر گمرک نشان می دهد که مبنای محاسبات حقوق ورودی عملا از 4200 به نرخ ETS تغییر کرده و تعدیل تجارت و تعرفه مصوب هیئت وزیران در دستور کار قرار گرفته است.

بر اساس این بخشنامه، عوارض گمرکی برای کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی و نهاده های کشاورزی و دامی به 4 درصد کاهش می یابد.

معامله گران تفاوت ایجاد می کنند

اما در بند 4 بخشنامه به گمرکات اجرایی تاکید شده است که بر اساس مفاد قانون بودجه و مفاد تصویب ابلاغیه تاریخ 1/4/1401 در خصوص کالاهای اظهار و ترخیص شده از ابتدا. این سال با احتساب نرخ ارز سامانه معاملات الکترونیکی و تغییرات مطابق ماده (135) قانون امور گمرکی، حق ورودی بررسی و نسبت به تخفیف دریافتی مطالبه شود. بدیهی است کالاهای اظهار شده تا تاریخ صدور این بخشنامه مشمول جریمه طبق ماده 108 قانون گمرک نخواهد بود.

همانطور که قبلا اعلام شده بود، بازرگانان باید مابه التفاوت نرخ گمرکی 4200 و ETS را که در زمان ترخیص وعده داده بودند برای کالاهای اظهار و ترخیص شده از ابتدای سال جاری پرداخت کنند.

راز مکان های گمرکی

در این خصوص موضوع مورد بررسی، مشمولیت کالا برای دریافت حقوق ورودی است که در این بند ذکر نشده است. آرونقی – معاون فنی سابق گمرک – برای ایسنا وی گفت: گمرک باید به دو موضوع مهم رسیدگی کند. اولاً کالاهای مستقر در گمرکات (نه مناطق ویژه و آزاد) مشمول افزایش حقوق ورودی نمی‌شوند، اما برای کالاهای ترخیص شده از ابتدای سال مالیات بر ارزش افزوده به نرخ حاشیه بازار محاسبه و دریافت می‌شود. چه کالاها در یک منطقه خاص باشند و چه در سرزمین اصلی. ثانیاً: ماده (11) آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات با توجه به شرایط سود بازرگانی قبل از افزایش باید مورد توجه قرار گیرد.

این در شرایطی است که به گفته وی این مشکل در گردش آخرین ابلاغیه گمرکی مشاهده نشده است. بنابراین حقوق ورودی شامل حقوق گمرکی و سود بازرگانی است و گمرک فقط می تواند مابه التفاوت مالیات بر ارزش افزوده کالای ترخیص شده در سال 1401 را مطالبه کند.لازم به ذکر است که بر اساس ماده 4 قانون مقررات صادرات و واردات، ماده 6 قانون امور گمرکی. و ماده 11 آئین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات گمرک نمی تواند ادعای مابه التفاوت کالا را وارد کند و هم اکنون این بند از نشریه خلاف قانون و مقررات است.

نرخ ارز ورودی هر روز تغییر می کند و درآمد حاصل از هزینه …

در سایر بندهای این نشریه موضوع محاسبه نرخ ارز مورد توجه قرار گرفت که تایید می‌کند نرخ ارز سامانه ارز الکترونیکی برای اعمال ورودیه در سایت بانک مرکزی Fxmarketrate.cbi.ir و از ساعت 9 صبح قابل مشاهده است. هر روز تا ساعت 9 صبح اولین روز کاری، یعنی 24 ساعت اعتبار دارد.

بر این اساس همانطور که در تبصره 7 قانون بودجه سال جاری مبنی بر تغییر مبنای محاسبه حقوق نهاده ها آمده است، نرخ ارز ثابت و متغیر نیست، به عبارت دیگر، این نرخ می تواند با تغییر نرخ ارز در بازار افزایش یا کاهش یابد و موجب شود. نوسانات درآمد ناشی از هزینه ورودی

پیگیری ایسنا از مسئولان مربوطه گمرک ایران در خصوص جزئیات انتشار آخرین اطلاعیه و وجود برخی ابهامات در این زمینه، فعلا با پاسخی همراه نبود.

بخشنامه سوم خرداد 1401 گمرک اجرایی گمرک ایران در خصوص اجرای تبصره 7 قانون بودجه و تغییر مبنای محاسبه حقوق ورودی را می توانید در اینجا مشاهده کنید.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید