هوش مصنوعی Ferret اپل با گرافیک‌های پرقدرت انویدیا تغذیه می‌شود


اپل بی‌سر‌و‌صدا اولین مدل هوش مصنوعی چندوجهی خود را به‌عنوان پروژه‌ای متن‌باز منتشر کرد. این مدل Ferret نام دارد. ماه اکتبر (مهر و آبان)، جی گان، محقق هوش مصنوعی اپل، هوش مصنوعی جدید Ferret را معرفی کرد؛ اما تا‌کنون استقبال چندانی از آن نشده است.

هوش مصنوعی Ferret با همکاری مشترک بین گان و همکارانش در اپل و محققان دانشگاه کلمبیا ساخته شده است. به‌گفته‌ی گان، Ferret در درک مناطق کوچک تصویر و توصیف آن‌ها از GPT4 شرکت OpenAI دقیق‌تر است؛ در‌حالی‌که خطای کمتری نیز دارد.

مخزن گیت‌هاب اپل نشان می‌دهد که این شرکت Ferret را با استفاده از ۸ گرافیک انویدیا A100 با ۸۰ گیگابایت حافظه‌ی HBM2e آموزش داده است.

اپل از انویدیا A100 برای آموزش Ferret استفاده می‌کند. این کارت گرافیک پهنای باندی تا ۲٬۰۳۹ گیگابایت‌برثانیه ارائه می‌دهد. A100 پس از محبوبیت هوش مصنوعی، به پر‌تقاضاترین پردازنده‌ی این حوزه در دنیا تبدیل شده است.

مقاله‌های مرتبط

در‌حالی‌که اپل هنوز در مراحل اولیه‌ی هوش مصنوعی مولد خود با Ferret به‌سر می‌برد، هدف این خواهد بود که مدلی مانند Ferret به‌طور مؤثر روی انواع گوشی اپل کار کند.

تصور می‌شود که GPT-4 بیش از یک تریلیون پارامتر داشته باشد؛ اما تلفن‌های همراه در‌حال‌حاضر فقط می‌توانند LLM‌هایی با حدود ۱۰ میلیارد پارامتر را اجرا کنند. پژوهشگران اپل روشی برای اضافه‌کردن هوش مصنوعی به گوشی پیدا کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید