شعر هنر شاخص ایران است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر، محمود حبیبی کسبی شاعر درباره پخش برنامه «سرزمین شعر» از شبکه چهار سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: به جز دنبال‌کنندگان حرفه‌ای حوزه شعر، بر اساس بازخوردهایی که داشته‌ایم استقبال عموم مخاطبین از «سرزمین شعر» فراتر از حد تصور ما بود. پیش از «سرزمین شعر» هم برنامه‌های دیگری مانند «چاووش» بودند که بعضی قسمت‌های آن‌ها به حوزه شعر اختصاص داشت و برنامه‌های دیگری بودند که شعر را در حد مشاعره تنزل داده بودند. گاهی هم شعر در حد یک آیتم، در کنار آیتم‌های دیگر برنامه‌های مناسبتی ملی و مذهبی دیده می‌شود.

وی گفت: بنابراین سرزمین شعر از این جهت با برنامه‌های پیشین متفاوت است و مهم آنکه به صورت جدی و حرفه‌ای به مسأله شعر پرداخته است و حضور این برنامه در بین برنامه‌های دیگر صدا و سیمای ملی، اتفاق مبارکی است. در رابطه با کمیت مخاطب برنامه باید دو نکته دیگر را هم در نظر گرفت. اول اینکه این برنامه با بودجه بسیار محدودتری ساخته شده است و نکته بعدی این است که برنامه‌های پربیننده، دوره‌های چندم خود را سپری می‌کنند و اکنون در حال پخش قسمت‌های ابتدایی برنامه سرزمین شعر هستیم؛ و این اتفاق باید ادامه‌دار باشد.

این‌شاعر گفت: فارغ از برنامه سرزمین شعر، کمیت و تکثر بانوان شاعر در هیچ دوره‌ای به اندازه امروزه نبوده است. همچنین سعی دوستان سیاستگذار برنامه این بوده که آیینه تمام‌نمایی از وضعیت شعر پارسی بوده باشیم؛ بنابراین ناگزیر از این بودیم که بخش قابل توجهی از شرکت‌کنندگان و همچنین سه نفر از سرگروه‌های برنامه از بانوان شاعر انتخاب شوند. شاید هم بهتر بود که یکی از داوران از بانوان انتخاب شود.

حبیبی کسبی گفت: هنر شاخص کشور ما شعر است و کشورهای دیگر ما را با شاعرانی مانند فردوسی، سعدی، حافظ و شاعران دیگر می‌شناسند و این یک حقیقت است. از طرفی، در بیش از ۳۰ سال گذشته، تنها گروهی از هنرمندان که لاینقطع با رهبر انقلاب دیدار داشته‌اند؛ شاعران بوده‌اند که نشان دهنده این موضوع است که در سیاستگذاری‌های فرهنگی هم باید توجه به مسأله شعر داشته باشیم. با توجه به این نکته‌ها شعر باید جایگاه ویژه‌تری در سیمای ملی داشته باشد. این جای تأسف است که برنامه‌ای مانند سرزمین شعر که این مسأله را جدی گرفته است؛ چهاردهه بعد از انقلاب ساخته شده است. به نظرم باید شورایی تحت عنوان هیات کارشناسان زبان و ادبیات فارسی شکل بگیرد که در زمینه سیاستگذاری و تولید، اثرگذار باشد. هر چند که «سرزمین شعر» برنامه خوب و لازمی است، اما برای رسانه ملی کافی نیست.

وی در پایان گفت: خیلی خوب است همزمان چند نوع برنامه متفاوت، برای مخاطبان مختلف شعر تولید شود. به عنوان مثال برنامه‌ای به صورت تخصصی، برای مخاطبان حرفه‌ای شعر، برنامه‌های دیگری هم برای مخاطبان عام‌تر ساخته شود. جای این اتفاق‌های بزرگ صدا و سیما است. زیرا دانشگاه‌ها و یا حتی وزارتخانه‌ها مانند صدا و سیما با این حجم گسترده مخاطب سروکار ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید