مروری بر علم و فناوری ایران و جهان در روزی که گذشت



ایران و جهان در روز دوشنبه، ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ شاهد اخبار جالب توجهی در حوزه علم و فناوری بودند که ما اکنون آنها را با رعایت خلاصه‌نویسی در قالب یک بسته خبری به مخاطبان خود تقدیم می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، امروز دوشنبه، ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ اخبار جذاب و قابل توجهی در عرصه علم و فناوری، چه در داخل کشور و چه خارج از کشور مخابره شد که در ادامه به طور خلاصه به بازگویی آنها می‌پردازیم.

گفتنی است که شما مخاطبان گرامی با لمس هر یک از تیترهای نگاشته شده، به خبر مورد نظر هدایت خواهید شد.

هوش مصنوعی اجازه نمی‌دهد حیات بیگانه را کشف کنیم

استاد اخترفیزیک «دانشگاه منچستر» در یک مقاله جدید مدعی شد که هوش مصنوعی می‌تواند مسئول نرسیدن بشر به تمدن‌های پیشرفته کیهان و حیات بیگانه باشد.

راز تمیزترین هوای زمین کشف شد

اقیانوس منجمد جنوبی به داشتن تمیزترین هوای روی زمین مشهور است، اما دلایل دقیق این موضوع تاکنون به شکل یک راز باقی مانده بود.

چین به سپر ضد حمله کوانتومی مجهز شد

یک سپر ضد حمله کوانتومی قدرتمند که پیشرفته‌ترین رایانه کوانتومی ابررسانا در چین است، دفاع این کشور در برابر حملات را تقویت می‌کند.

کنترل هوشمند ساختمان با سامانه ایران‌ساخت

سامانه مدیریت هوشمند ساختمان که به دست متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان طراحی و تجاری‌سازی شده است، امکان کنترل و نظارت بر تمامی بخش‌های ساختمان را به صورت هوشمند و از راه دور فراهم می‌کند.

اولین اطلس جامع از پیری عضلانی انسان طراحی شد

پژوهشگران در انگلیس و چین طی یک پروژه مشترک، اولین اطلس جامع را از پیری عضلانی انسان تهیه کردند تا به درک بهتر از پیری عضلات کمک کنند.

درمان بیماری کبد با چند دانه‌ کوچک

پژوهشگران «کالج دانشگاهی لندن» در یک آزمایش جدید نشان داده‌اند که دانه‌های کوچک کربن می‌توانند به بازیابی میکروبیوم سالم روده و کاهش پیشروی بیماری کبد کمک کنند.

پرندگان در خواب هم آواز می‌خوانند

محققان انقباضات عضلانی دستگاه صوتی پرندگان را ردیابی و آوازی را که در خواب به صورت بی‌صدا می‌خوانند، بازسازی کردند و دریافتند که صدای به دست آمده یک صوت بسیار خاص است که به آنها اجازه می‌دهد بفهمند رؤیای پرنده در مورد چیست.

تشخیص نارسایی قلبی از حجم پا

یک برنامه هوش مصنوعی جدید قادر است نارسایی قلبی را از طریق حجم پا تشخیص دهد.

رضایت بالای شرکت‌های عضو پارک پردیس از حمایت «معافیت‌های مالیاتی»

مطابق افکارسنجی صورت گرفته از مدیران عامل شرکت‌های عضو پارک فناوری پردیس که در سال ۱۴۰۲ انجام شد، در میان حمایت‌های صورت گرفته در این سرفصل، معافیت مالیات حقوق کارکنان با رضایتمندی بیش از ۷۰ درصدی و معافیت مالیات بر عملکرد شرکت‌ها با ۶۴ درصد، بیشترین میزان رضایت را در این بخش کسب کرده است.

چین گام جدیدی را برای پیشرفت موشک قابل استفاده مجدد خود برداشت

چین دوره جدیدی را از آزمایش‌های موتور سوخت مایع برای موشک قابل استفاده مجدد خود تکمیل کرد.

کانگوروهای غول‌پیکری که ۴۰ هزار سال پیش در استرالیا بودند

دانشمندان می‌گویند استرالیا ۴۰ هزار سال پیش محل زندگی کانگوروهای غول‌پیکر بوده است، چرا که سه گونه فسیلی جدید به آنها فرصتی منحصر به فرد برای مطالعه زندگی و رفتار کانگوروهای عظیم باستانی داده است.

هم‌افزایی دو ماده برای حذف مواد خطرناک از فاضلاب و پساب

پژوهشگران با افزودن نانوذرات طلا به کاتالیست حاوی دی‌اکسیدتیتانیوم، محصولی ساختند که برای حذف رنگ متیل‌اورنج از پساب‌ها مناسب است.

تداوم نتایج مثبت استفاده از سیمان نانویی در آزمایش‌های میدانی

از سیمان حاوی گرافن در یک مرکز شستشوی چرخ خودروهای سنگین استفاده شده است که بررسی‌ها نشان از عملکرد عالی این سیمان نانویی دارد.

سیستم‌های ذخیره‌ انرژی با گرافن نانوسلولی متحول می‌شوند

یک گروه تحقیقات ژاپنی، روش جدیدی برای تولید گرافن نانوسلولی ارائه کردند که می‌تواند دوام و استحکام باتری‌های یون سدیم را بهبود دهد. آنها در این پروژه روشی به کار بردند که مانع از بروز ترک روی سطح گرافن نانوسلولی شده و در نهایت محصولی با کیفیت بالا ارائه می‌کند.

ویروس‌ها هم کلاهبرداری می‌کنند

تحقیقات اخیر، دنیای اجتماعی جدیدی از ویروس‌ها نمایان کرده؛ دنیایی مملو از فریب، همکاری و توطئه‌ و نشان می‌دهد ویروس‌ها فقط به عنوان عضوی از یک جامعه معنا پیدا می‌کنند.

جدال بر سر ریزتراشه‌های حافظه

رشد شتابان هوش مصنوعی، رقابت شدیدی در بازار ریزتراشه‌های حافظه میان شرکت‌های بزرگ دنیا ایجاد می‌کند و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که یک شرکت کره‌ای رهبر بازار ریزتراشه‌های حافظه خواهد بود و به مرور توجه سرمایه‌گذاران و سیاستگذاران بیشتری را در سراسر دنیا جلب خواهد کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید